2008-01-05

Träning

Träning ger färdighet sägs det. Kvalificerad träning ger nog färdighet men jag är skitkass på det. Jag far ner och skjuter i stället för att gå till basic och verkligen träna.

Jag är inte i avsaknad av tips eller vetskap om hur man ska göra. Jag är i avsaknad av lust att träna. Jag behöver det där lilla extra fokus som tävlingsmomentet ger.
Träning tråkar ut mig helt enkelt och då skärper jag inte upp mig.

Jag vet coach.. ska jobba på det.

Å andra sidan tävlar vi mycket.. sommartid när vi tävlar i allsvenskan och liknande så kanske vi tävlar 2-3 ggr per vecka. Det är ganska effektivt. Men man förlorar i finslipning och får lätt att nöta in en felaktighet.

Jag har varit så här i hela mitt liv. Har alltid hållit på med idrott och tävlat. Varit ofokuserad och uttråkad på träning men så fort tävlingsmomentet har tillkommit så har jag oftast kunant skärpa upp mig och därför klarat mig bra genom åren. Vad driver en människa då? Eller är jag bara lat? Vill få det gratis? Är det den sociala biten jag söker? Jag är ju uppenbart inte ute efter att bli bäst, inte i idrott iallafall. Samtidigt så stör det mig när jag inte lyckas, jag kan bli skitsur.

Tål att tänkas på..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste om en golfare, som när han tränade puttar, la upp 20 bollar på greenen. Bollarna låg på ca 3 meters avstånd. Övningen gick ut på att sänka alla puttar med endast ett slag per boll. När han hade typ tre bolalr kvar brukade han känna hur tävlingsnerven infann sig. Missade ha n, var det bara och köra om hela skiten tills han klarade det. Ha la in själva tävlingsmomentet i träningen. Gick poängen fram eller var det bara svammel?

Anonym sa...

:-) Poängen gick fram.. Ska försöka översätta till "skyttespråk" och se om det går att använda något liknande på träning.. Vi har en del knep vi kan ta till.. typ inte räkna poäng utan bara se hur många skott som är innanför 9an och liknande..