2008-01-16

"Inte sätta punkt metoden"

Så fick jag mig ett gott skratt till slut! En kollega berättade om en 100 p kurs hon haft i marknadsföring under hösten. I kursen ingick att skriva en rapport. En stor rapport som skulle sträcka sig över hela kursen. Hon gick noggrant igenom med eleverna (komvux) hur man skriver en dylik. Nyligen hade hon fått en rapport inlämnad. 20 sidor skriven text helt utan punkter. De 20 sidorna består av en enda mening!! Tänk er den? :-) När hon påpekade svårigheterna att läsa rapporten, hon vet ju inte när hon ska stoppa upp och tänka till, fick hon syrligt till svar: "Jag anväde mig inte utav den metoden" :-)

Säg mig, vilken metod förespråkar att inte sätta punkt? Har någon hört talas om den? "Vi som aldrig sätter punkt metoden" :-)

Måtte inte min chef anväda sig av den på eftermiddagens enhetsträff för då lär jag aldrig komma hem i kväll.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jasså den gamla kära metoden att skriva och skriva utan att lämna den stackars läsaren en endaste chans till att hämta andan jag tror den går ut på att långsamt och omärkligt kväva människor genom att läsa texten högt i sitt huvud utan att andas till slut kommer vederbörande att falla i hop över rapporten och då spelar det ju ingen som helst roll hur rapporten är skriven lite härska genom att kväva tanken

Anonym sa...

..pust..:-)

Lotta sa...

Måste vara någon typ av litterär "stream of conciousness" (Med res. för stavningen...) som väl bla Marcel Proust använde sig av. I en rapport? Hugaligen. Låter som något experimentellt skönlitterärt. Skicka eleven på en kurs i litterär gestaltning istället. //Lotta

Anonym sa...

Känner en språkvårdare som skulle gråta blod över något dylikt. Inte sätta punkt, en vuxen människa ? Bra tips förresten när man gjort nåt någon "överordnad" inte gillar, "jag använde mig inte av den metoden". Annars kan man oxå använda sig av meningen "Det vet jag inget om". Den har jag hört nämligen och jag blev inspirerad.

Anonym sa...

Jag hade en gång en dator som vägrade att skriva punkter. Jag har inte kvar den så denna elev har kanske hittat denna apparat någonstans

Anonym sa...

Jag kan meddela att nämnda rapport inte blev godkänd..