2008-01-10

Frisknärvaro klokskola del 2


I korridoren mötte jag en kollega, blank på ögonen, snörvlandes och så hostig att han knappt kunde prata. Ööhh ska inte du vara hemma undrade jag? Jag har inte tid att vara sjuk fick jag till svar! Nej men det har inte jag heller och jag är frisk och vill inte bli smittad ville jag säga. Håll dig långt undan mig idag! (Nu är ju jag av det där finkänsliga slaget så jag sa ingenting ;-)

Det här med frisknärvaro är ett otyg. Genom att han är här och sprider baciller idag så är en tredjedel av lärarna och minst hälften av eleverna sjuka nästa vecka!

I mitten av 90- talet höll jag på sådär, tillbringade min mesta tid på skolan. Sjuk som frisk. Jag kunde t o m ge mina barn alvedon när dom var dåliga och skicka iväg dom till dagis..Hur frisk är man då? Det slutade med att jag -99 fick problem med hjärtat! Sviter av det har jag fortfarande. Idag skulle jag aldrig utsätta mig för den påfrestningen av kroppen som det faktiskt blir om man stressar och jobbar med en infektion. Gå hem och ligg till sängs i ett par dagar, dina kollegor får vara friska och din kropp klarar sig undan allvarliga följdsjukdomar. För har du otur kan de uppstå!

Jag kan garantera er där ute att det är bättre att vara sjukskriven i 3 dagar i stället för 3 månader!

Inga kommentarer: