2008-01-17

Morlapredikan

Nyss ringde en pigg och glad ung man och sjukanmälde sig?!! Sjuk, vaddå sjuk du låter ju friskare än vad jag någonsin varit tänkte jag i mitt stilla sinne. Men så slog det mig. Den unge mannen läser på Hotel- och restaurang och karensen efter sjukdom är är flera dagar. Inga baciller i restaurangkök inte. Tur det för då skulle vi alla vara i riskzon så fort vi gick ut och åt.

Helt plötsligt ansåg jag att den unge mannen var ovanligt mogen och ansvarsfull i stället för en skolkandes yngling.

Tyvärr är nu inte alla lika ansvarsfulla. En och annan elev har märkligt hög frånvaro, är alltid sjuka vissa dagar etc. Visst kan man dra surväxlar på det och anklaga för lathet och skolk men nu är det inte så enkelt alla gånger.

Tyvärr har vi elever vars hemsituation är under all kritik. Den tuffe bråkstaken du ser på stan kan ha ett helvete hemmavid. Han eller hon äger kanske inte en egen säng, sover på golvet i en garderob. Torkar spyor efter sina alkoholiserade föräldrar och dera fyllevänner, gömmer morsans knark när polisen kommer. Ser till att småsyskon får kläder och kanske lite mat (om det finns någon). Julklappar kan dom knappt stava till. Dom ungdomarna gråter sig till sängs många gånger, men inget visar dom dagtid under den hårda ytan. Det är inte så lätt att lära sig Strindberg eller Pythagoras då inte. Jag önskar jag kunde säga att jag hittade på dessa exempel men dom är tyvärr sanna. Och det värsta är att jag har fler! :-(

Det här jobbet (Jag var även studievägledare i många år) har härdat mig och stundom gjort mig cynisk. Men det har även gjort mig medmänsklig. Framför allt har jag lärt mig att inte fördöma för verkligehten är inte alltid vad den ser ut att vara.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Utbildningsministern tror nog ej att det finns barn idag som har det svårt. Självklart att dessa har svårt att fokusera på kunskap när de är inställda på att överleva dagen.

Anonym sa...

Det är märkliga är att utmildningsministern med kollegoer ser till att fler och fler barn får det svårt idag. Med tanke på alla nedskärningar i A-kassa, sjukfäörsäkring etc. ALLA fuskar inte.. (bortsett då från moderater som inte vill betala TV-licensen)

Anonym sa...

Det där glömmer man lätt bort som förälder, man suckar när man hör talas om lille Pelle som alltid är så stökig och förstör lektionerna för ens barn...Ibland önskar man myndigheter och skola kunde gripa in lite mer när man märker problem. Typ Vetlanda, hur f-n kunde det få gå så j-vla långt ??