2008-02-21

Sorg

Jag har tröstat ledsna tonåringar ikväll. Deras mest omtyckta, fantastiska konfirmationsledare Anette, kallad mormor av alla, avled i en hjärtinfarkt i lördags. Tårarna skvalar här ska ni veta för denna kvinna var fantastisk. Runt 65 år kanske, tuff, rå, tatuerad t o m i nacken, kort fräsig frisyr, massa ringar i öronen, hade rest överallt. Hon rökte och svor som en borstbindare men älskade ungdomarna och dom henne. Bergfast i sin tro, inte bara i sin kristna tro utan även på det goda hos människan och i sin tro på ungdomar. Jag var full av respekt för denna kvinna som gjort skillnad inte bara för mina barn utan även för deras kompisar. Sån vill jag bli!

Ungdomarna har startat insamling till hennes minne. Ett barnhem i Ukraina som hon brann för. De skall även i samlad tropp bevista hennes begravning. Det känns tråkigt,sorgligt och orättvist men samtidigt som en del av livet. "Mormor" hade levt ett innehållsrikt liv och dog troligen pga sin last rökning. Ungdomarna är lika ledsna för det men som mamma kan jag inte låta bli att tänka på en 15 årig flicka som mördats.. Det är en sorg som måste kännas outhärdlig för de drabbade..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är únderbart med såna människor som lyckas bli älskade av alla tonåringar. Hade också en mormor i högstadiet som va grym. Alla älskade henne och hon alla kändes det som. Hade hon avlidit när jag gick hade jag blivit väldigt ledsen, likt dina tonåringar. Usch och fy.

Anonym sa...

Ja jävlar... 1. jag länkade fel...
2. håller med fullständigt om flickan. Usch och fy * 2

Anonym sa...

Är det inte så att vuxna som vågar visa sig vuxna som får denna kärlek av unga människor. Vuxna som vågar möta, som inte ryggar för "dagens ungdom".

Anonym sa...

Ja så är det.. De lärare vi har på gymnasiet där jag jobbar som är mest poppis är dom som ställer krav och verkar vara stränga men som är jättesnälla och omtänksamma när teensen behöver dom.

Buzan sa...

Alltid tragiskt när någon går bort, viktigt är att låta barnen veta att det är OK att vara lessen..

Grattis btw till att ha blivit BITCH 2008!!!!
*xoxo*

Anonym sa...

Buz: Jag bär min utmärkelse med stolthet! Visste väl att jag skulle vinna! Här förloras inga tävlingar inte;-) Pöss

Anonym sa...

Men åh.

Vad sorgligt.

Varför skall eldsjälarna gå bort?