2008-02-24

Längtan efter Fjellstad

Läste i fisketidning idag, Fiske för alla. Ja jag gör det ibland och där fanns en stor artikel från mitt barndoms Norge. Telneset som fiskemarknadsför sig under namnet Telstad. Telstad är namnet på en gård. Alla gårdar har namn vår hette Fjellstad, grannens Telmo osv. Det fanns även artiklar och tips från närliggande platser såsom Kvennan camping, Tynset, Tolga. Och inte nog med det. Personer som arbetade som guider och som ägde dess fiskecamper är personer jag känt under min barn och ungdomstid.

Jag fick en flashback tillbaka 25-30 år i tiden som nästan gjorde ont. Den stavas längtan, saknad, önskan. Minnen från min barndom och dess smultronställen bara öste över mig. Problemet är att gården Fjellstad i dag är såld. Alla saker och minnen är borta. Ja kanske mitt namn fortfarande finns inristat i "vedskårn" och mina initialer som morfar gjöt in i trappbetongen finns ju kvar. Men lukten av mormors skafferi den har jag nog bara kvar inne i mitt huvud. Och mina klippdockor är nog uppeldade för längesen.

Gå in på http://www.telstad.no så förstår ni kanske vad jag längtar till.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, barndomsminnen kan vara starka och vemodiga ibland. Hur gammal var du när du flyttade från Norge? Jag kommer från Norge idag förresten, haft en helg hos mina kompisar där jag blivit ompysslad och bjudits på god mat och sedvanligt svagt norskt kaffe. Igår kväll hade vi en kväll i sus och bus...

Buzan sa...

Vet du vart sundalsöra ligger?

Anonym sa...

HEJE!!

Tack, för besöket.. jag kommer absolut att kika in till dig flera gågner! Ha en bra vecka!!

//M i Gävle

Anonym sa...

Vi bodde både i Norge och Sverige när jag var liten. Vad jag förstått var mina föräldrar inte helt överens om vart de skulle bo. Beslutet att inte bo i Norge togs permanent när jag började lekis.. alltså 5-6 år. Efter det var vi bara där alla lov. Och då menar jag alla lov, varenda dag. Syrran flyttade tillbaka -87. Jag byter till Norska när jag varit där ett tag syrran pratar inte mycket svenska längre.. Inte ens med mig. Men jag har vlivit svensk och hon norsk. Så är det

Sundalsöra vet jag inte riktigt vart det ligger.. vid ahvet tror jag? Åt Trondheim till kanske.. eller?

Anonym sa...

Fr o m -87 så åker jag till syrran när jag är i Norge, hon bor i Stange 1 mil söder om Hamar.. 6 mil söder om Lillehammer. Men innan det var det Tynset och Teldalen som gällde;-)

Buzan sa...

Hej sötis. Har haft såå mycket att göra idag.. men imorgon ska jag läsa ikapp och kommentera lite.

Ha en bra kväll.
*pözz*

Anonym sa...

jag forstår exat ,är själv norska ;)
Buzan vad har du gjort där *ler*