2008-02-07

Pannkakor

Min kära var inte sen att påminna mig om att pannkakor det lagar jag minsann inte. Och det är sant, pannkakor hör till det värsta jag vet att steka. Jag jämför all matlagning med pannkakor och anser att kan man laga pannkakor, vilket dom flesta anser sig kunna, så kan man laga allt. Pannkakor innehåller många ingridienser och dom måste vara rätt sammansatta för att smeten ska bli stekvänlig. Stekpannan måste hålla korrekt temperatur och stektiden får inte vara varken för lång eller kort.

Nej några pannkakor gör jag inte. Men det gör min KP. I kväll när jag ska på möte på fjååårtisen skola angående beök av engelska ungdomar så kommer han hem och förgyller teensens afton med de bästa av pannkakor.

I rest my case

14 kommentarer:

Anonym sa...

Min man är en JÄKEL på pannkakor! Du vet, får till smeten perfekt, vänder dem i luften till balettligans förtjusning o ja, de smakar faktiskt gudomligt också.

Pannkakor är gott. Jag äter dom helst med en klick smör på varje tugga. Eller så en massa strösocker bara. Kanske med en skvätt citron :-)

KRam.

Pangbruden sa...

Fru P.. Fresterska! Jag är ju på diet! Visst är det märkligt attmännen kan fixa så bra pannkakor.. Både KP och exet är urbra på det.. Nåt genetiskt kanske..eller så påminner det dom om kemilektionern i skolan:-)

séra Jónatan sa...

Pannkakor som är så lätta att steka! Jag har kommit på trixet med pannan. Hetta upp den rejält och när fettet brinner sätter man ned den på 6 eller 7 av 9 steg på spisen. Sedan är det bara att steka de godaste pannkakorna.

Jag hatar att laga mat, men gillar att steka pannkakor. Hade jag haft en tredje stekpanna skulle jag använda den också.

Anonym sa...

Tre laggar kräver 6 händer :-)

Anonym sa...

Man behöver inte 6 händer för att använda tre laggar. Laggarna ska ju vara på plattan också. Det är ju bara när man vänder dem och plockar ur dem som man använder händerna. Häller man inte i smeten samtidigt i alla tre laggarna så behöver man ju inte vända dem samtidigt, juh!
Sen heter det ju att grädda pannkakor så det är kanske därför som du inte har fått snitts på det.

Anonym sa...

Malte: Jag vill inte lära mig att varken steka eller grädda några pannkakor.. eller pangkakor som vi säger hemmavid:-)

Buzan sa...

jag gör ungspannkaka jag.. gott :9

Anonym sa...

Nej nu får ni ta och ge er!!Vartannat inlägg handlar om mat, bak och stekning m.m. Jag avskyr att laga mat och vill inte läsa om det heller.
Finns den någon annan blogg jag kan gå över till......????

Anonym sa...

Jamen bästaste till mat hör ju dryck och det gillar du ju..tänk dryck;-)

Anonym sa...

Usch jag vet... förlåt... men nygräddade pannkakor m smör o socker o till det ett glas iskall mjölk är nog tamigfan bland det godaste jag vet. Särskilt gott känns det ju när man INTE FÅR äta det...

Jag tänker börja min "diet" på måndag så idag har jag tryckt i mig våfflor o rostade mackor... iiiiisccchhh.

Tyvärr kan jag nog inte gå på den där värsting GI-grejen då jag behöver åtminstone liiite kolhydrater när jag tränar så mkt som jag gör men jag skall hålla det till att köra endast EN måltid där jag får äta en liiite klutt potatis, pasta eller ris.

Hårt blir det iaf.

Kram.

Pangbruden sa...

Fru p Ät kolhydrater på morgon och till lunch och avsluta ett hårt träningspass med en banan. De dagar du inte tränar kan du vara "ren"

Håller med, så vill jag också äta pannkakor.. suck

Anonym sa...

WOW. Tack söta du. Jag skall verkligen göra som du säger! Kanon!

Majsanochmalla sa...

pannkakor e busenkelt...
Hade ihop d med en kock en gång...bara det var mums!!!
Så lilla majsan kan vända pankisarna i luften...japp sån e jag...kram

Pangbruden sa...

Min syrra är kock, inte sjutton kan jag vända några pannkakor i luften för det;-)