2008-02-06

Min fantastiska diet!

När jag berättar om min fantastiska diet enligt GI frågar många vad jag äter. Äter du en köttbit med lite sallad brukar det låta. Icke heller då hade jag varit heltrött vid det här laget. Jag gillar mat, både att äta den och att laga mat.

En förutsättning för att äta GI tror jag är att man gillar ägg i alla dess former, och det underlättar om man tycker om kål av samtliga sorter. Gör man det är det här inga problem, tvärtom. Inte en enda gång har jag saknat vare sig bröd eller pasta och det förvånar mig för jag hade aldrig trott att jag skulle kunna klara mig utan.

Frukosten består av ägg, jag är ingen frukostmänniska så jag behöver inte peta i mig så mycket. Jag äter kokt ägg eller äggröra tillsamman med någon god skinka, köp inte den där blaskiga kokta pressade saken, köp riktigt god skinka. Rökt eller lufttorkad. Jag lovar det är enklare att vara på diet om man unnar sig fina råvaror. Ibland tar jag en bit ost också. Just nu har jag lagt till Grape, en av mina favoritfrukter.

Till lunch och middag gör jag mycket grönsaker i ugnen, enkelt och gott. Det är allt från broccoli och blomkål till fänkål och zucchini. Lök, purjo och tomater.. ja det finns ju en uppsjö i butikerna. Någon kålsort är bra för det gör maten lite mer "matig". På med flingsalt och olivolja och gärna lite getost. Till det kött, fisk eller fågel beroende på vilka grönsaker jag använt. Jag skulle tex aldrig äta vitkål och lax..inte gott...men lax med spenatrullad halloumi strödd med sesamfrön och limesås är en höjdare. Vitkål med köttfärs utrörd med grädde och ägg blir en himmelskt god kålpudding och man får frossa i det gottaste, själva puddingen. Jag gillar sås och brukar blanda ut lite creme fraishe med någon färskost, lime, eller pepparrot allt beroende på vad jag ska äta i övrigt.

Tål man nötter är mellis inga problem. Det gör inte jag men jag äter avocado, oliver, lite skinka, rostade pumpafrön och ost ja helt enkelt det jag är sugen på. Avocado kan man ju variera i det oändliga med alla färskostar som finns idag. Vissa kvällar unnar jag mig en mörk chokladbit och på helgen tar jag med gott samvete ett par glas vin.

I helgen gjorde jag tacopizza till kidsen, jag äter ju inte pizzabotten men den böt jag ut mot zucchini som jag skar på längden. Samma fyllning men lite mer grönsaker och inga nachos.. voilá!

Den bästa diet jag någonsin ätit. Jag är aldrig hungrig eller trött och bältet fick jag dra in ett snäpp till i morse:-)

12 kommentarer:

Lotta sa...

Kul att det går bra! Jag tror dock jag skulle ha svårt att klara mig utan mackor...

Nu när vi jobbar i samma stan kanske man skulle försöka få till en lunchdate?

//Lotta

Buzan sa...

Wow.. NU blev jag hungrig. Kan man få liten shoppinglista? ;)

Pangbruden sa...

Lotta: Lunchdate jättejättegärna, Mån och Tors passar mig bäst. Maila mig så bokar vi tid!!!

Buzan.. Brie, gorgonzola, getostar bonjours fäskostar..Cremefraishe eller turkyoghurt.. kött fågel fisk grönsaker broccoloi.. olivolja ..mums Allt utom pasta, potatis, rotsaker, bröc och socker.. bara att blanda och ge.. Du är ju kosntnärlig sätt i gång och skapa:-)

Anonym sa...

Ja GI är verkligen fantastiskt! Körde som sagt ett par veckor i somras o det gjorde stora underverk. TAJT var jag o TAJT förblev jag... fram tlll för några veckor sedan då jag började fuska m mackor på helgerna, vit pasta o så. Men jag är ju liten ändå så det gör inte så mkt.

Nu skall jag påt igen! O du inspirerar!!!!

Pangbruden sa...

kära Fru P.. shooot:-)Men på dom bilder jag sett av dig så ser du kanppt uta tt behöva gå ner i vikt, du är ju ursnygg! Men man mår bra av den här kosten.. blir pigg orkar jobba och blogga samtidigt..massor:-9

Anonym sa...

Jag gillar ägg och kål. Å andra sidan ojar sig alla över hur smal jag blivit så jag behöver kanske inte ta i så mycket just nu känner jag.
Men hungrig blev jag.

Pangbruden sa...

Dr S Ja jag kan tänka mig att du gått ner i vikt senaste året! Tufft år har du haft! Men vänta du till jul är du i fin form igen och då behöver du säkert lite GI du med! :-)

Anonym sa...

Nu blev jag hungrig av denna blogg...Det måste underlätta att gå på underliga dieter,Pangis,när man är duktig i köket som du. Kommer ihåg hur du, innan vi andra hade börjat fundera över lite dyster isbergssallad, trollade ihop diverse kreationer ur kylskåpet på nyår ! Fantasi och kunskap om mat gör att man förmodligen står ut med dieter mer än en vecka. Gärna en blogg med nåt käckt matrecept, tack !

Anonym sa...

Gatuflickan Tack för beröm! Jag har ju växt upp i en familj där den som var minst intresserad av mat är min syster och hon blev kock!! :-) Övning coh att läsa om mat är bästa träningen, jag har lsät kokbäöcker och mattidningar varje dag sen 80-talet.. då lär man sig lite:-) vi får ha matlagningskväll med massa gott vin.

Anonym sa...

It's going to be ending of mine day, except before end I am reading this impressive article to improve my knowledge.

Here is my website ... video reviews

Anonym sa...

Hi there! I simply want to offer you a huge thumbs up for the
excellent information you have got here on this post.
I will be returning to your web site for more soon.


Here is my webpage - special compilation

Anonym sa...

electronic cigarettes, best electronic cigarettes, e cigarette, buy electronic cigarette, electronic cigarette, best electronic cigarette