2008-02-04

På hal is

Haft bambimorgon. Ja ni vet när benen slinter åt alla håll när man förtvivlat försöker stappla ut till bilen. Igår morse vaknade jag av en vacker vit snövägg. Jag drömde om härliga februaripromenader i -6 graders kyla och blek vintersol. Jag kunde känna lukten av snön och höra kallknastret under kängorna.

Kl 13.00 väcktes jag bryskt upp ur mina vinterdrömmar, regnet öste ner. Efter en stund frös regnet till is så i morse var det bambivarning i lilla byn. ABS bromsarna på bilen gick igång när jag sakta backade ut från uppfarten, då är det halt.

Vad svensk jag känner mig när jag klagar på vädret. Svensk blod är det jag har minst av i ådrorna. 50% är rent norskt fjällblod! Uppfödd på hemlagad norsk "tjukkmjölk med skörost" och spekemat med mandelpotatis minsann. Mjölk hämtades direkt i tanken på gården. Den andra hälften består av 12,5% tysk blod 12,5% danskt blod och 12,5% vallonblod vilket kan ses på mina ben då jag har vader som en Ardennerhäst.

Det är inte så mycket svenskt blod i mig förvisso men det är mycket svensk i mig. Endast en dag om året är jag norsk och det är 17 maj övriga dagar är jag gul och blå. Och i idrottssammanhang är jag definitiv svensk, Ingen Oddvar, Alsgaard, Kjetil Andreé eller Marit Björgen kan någonsin ta glorian av mina hjältar i skidbackar och skidspår inte. Nej mitt idrottshjärta tillhör Stenmark, Svan, Person och Wiberg och Kalla. Även om det innebär att min skidgalna mormor vänder sig i sin grav.

Just nu gläds jag med Sanna Kallur och sörjer med Anja Persson

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog "bambiväg" ända till den stora flygplatsen i öster.Tur man har antisladd och antispinn och anti-anti på bilen för vi ska frakta dyrbart gods. Mogna tonåringar som skall flyga till landet Down Under.
....och den 17 maj då sitter ju vi på pensionärsbussen på väg mot Alsace! Vi får fira i bussen,jag har trots allt 25% norskt blod i mig.Det får duga!!

Anonym sa...

Jag har två st norska Slöjfer.. Dvs Norska band att ha på jackan, sen dricker vi irish Coffe och skrålar "Jaaa vi elsker" Allsång på bussen kanske:-)

Anonym sa...

Inget norskblod här inte. Om nu inte långvarig vänskap gör att det smittar.. :-) Fast, är tydligen släkt med JR i Dallassåpan...
Ska kanske skicka ett sms!? Eller... hoppar nog det!

Lite avis på er panschisresa. Låter som skoj! :-)

Anonym sa...

Tack. äntligen har jag fått en förklaring på varför jag har så tjocka vader. Det är Vallonblodet.

Anonym sa...

ACA Japp man ser på vaderna om man har vallonblod.. kraftiga och rejäla doningar är det:-)

Buzan sa...

haha... fan va jag lär mig mycket här.. mina vader BEROR alltså på vallonblodet.. är det extra tjockt eller? ;)
Har heller inte norskt påbrå om man inte räknar de där 3 ärren jag har från en NORSK skogskatt?

Anonym sa...

Så är det, krafitga vader = vallonblod. Det är faktiskt sant. Vad gäller norskt påbrå är jag av den upfattningen att alla kan fira 17 maj om man på något sätt "smittats" med Norge. Kan vara ärr från norsk skogskatt, eller långvarig vänskap. Även att vid något tillfälle ha festat med en Norrman gärna då i Norge är godkänt:-) Skulle inget av ovan inträffat så kan man alltid sympatifira!

Anonym sa...

Men norrmän pratar väl oxå väder har jag erfarenhet av. Det gör väl alla vi nordbor som längtar efter solen ständigt. Jag har långårig vänskap med norrmän och har oxå firat 17 maj vid tillfälle. Jag har både festat och skojat med norrmän. Ska jag snart göra igen förresten !(PS Pangis, det får duga med Fredrikstad istället för England..Har träffat många trevliga gutter där)Förresten, en sak till. Pinnekjött var en förfärlig erfarenhet vi fick testa för några år sen. Men vänskapen består ändå, tack och lov..

Anonym sa...

Gatuflickan. Vad är det för fel på pinnekjött? Det är ju en kulinarisk höjdare rättt illagat. För er andra. Saltat torkat fårkött som man ångar över björkpinnar för att därefter grilla i ugnen. Ätes med rotmos och flott i juletid. mmmm Norske gutter är finfina men dåliga skyttar.. vi vinner över dom jämt.. och jag gillar vinnare:-)