2008-02-19

Nej tack till tjejvasan

En av mina äldsta vänner gjorde tjejklassikern för ett par år sedan och jag var dödligt imponerad av henne. Det första som averkades var Tjejvättern en cykelsträcka på ca 8 mil. Den verkade inte alltför farlig, skulle jag t o m kunna tänka mig. Om de nu inte vore för mitt knä..

Sen simmade dom Vansbrosimmet och där sprack alla mina ev tankar på någon tjeklassiker. Inga pengar på jorden skulle få mig att simma i en älv 10 km. För det första är jag en dålig simmare, har ett visst mått av vattuskräck men framför allt är det kallt. Jag tillhör dom som helst sitter och pyser i barnbassängen i badhus.. Nej aldrig i livet att jag hoppade ner i den floden inte. Lidingöloppet beskrev hon själv som en "nära döden upplevelse". Personligen tror jag att jag skulle vara uttråkad efter 5 min och knata in på närmaste fik eller något. Har aldrig förstått tjusningen med att springa, jag går hellre.

Vasaloppet och tjejvasan däremot har lockat mig. Jag har funderat på den många gånger to m funderat seriöst. Ända fram tills i lördags. Det var det mest uttråkande upplevelsen på många år. Små smala stickor som skulle föreställa skidor placerades under mina fötter och for åt alla håll. Inte ens bästaste som har åkt tjejvasan kom i håg att det var så illa omöjligt. Ja ni kan ju se hennes framfart på den bifogade filmen. Det gick väl an att susa nedför, sånt är man ju van vid men sen skulle man harscha sig uppför någon kulle.. ett skär fram arton tillbaka, om och om igen innan man var uppe. Nej 2 km i Gubbmyrens längdspår har botat mina Vasaloppsdrömmar för all framtid. Det är väl en sak att knata fram på turskidor på fjället i sakta mak men det här.. Nej det går liksom inte att koordinera armar och ben så man tar sig någonstans. Inget hände och jag var uttråkad efter 500 m.. Full i skratt förvisso men uttråkad.

Min kropp är både fysiskt och mentalt gjord för utförsåkning och skytte. Det ska gå snabbt och man ska ha full koncentration under få sekunder. Endast då trivs en pangbrud.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med klassiker o triathlon o gud o hans moster begriper jag mig inte på!

Min mamma är klassiker-freak o hon o hennes gubbe håller på varje år.

Fattar inte! Att man vill utsätta sig för sånt som t ex Vansbrosimmet. Iiiihhhh. Får panikångest bara jag tänker pådet.

Men men, det ger väl vissa kickar antar jag - eftersom dom håller på.

Stockholm Marathon. NEJ TACK. Betala för att kuta på asfalt en stekhet sommardag i 4,12 mil eller vad det är.

SHIIIIIT. Läbbigt.

Puss på dig pangbruden!

Anonym sa...

Så en gemensam husmorssemester med de smala stickorna är alltså inte att tänka på :-)
Fast jag håller ju med dig; utför är roligare! Men stämningen och känslan med en stor skara glada damer med samma mål är kul! Och man pratar o tjoar i spåret så trist behöver man inte ha :-)
Kram

Lotta sa...

10 km Vansbrosim! Så långt är väl inte ens simdelen i Ironman!? Tror att tjejvarianten på Vansbrosimmet är max 1500 m, med tanke på hur många det är som är i och simmar samtidigt borde det väl bara vara att haka i någon och flyta med :-)
Nä, fy för Lidingöloppet och Vasaloppet istället. Kan man inte få simma Vansbro två gånger och cykla Vättern två gånger för att slippa skidorna och löpningen?

Anonym sa...

lotta: Det känns som 10 km vansbrosim!!! :-)

Anonym sa...

Det riktiga vansbrosimmet är 2 km medströms i Vanån och 1 km motströms i Västerdalälven. Totalt 3 km, men så finns ju fuskvarianten (halvsimmet) som är 500 meter medströms i Vanån och 1 km motströms i Västerdalälven. Och tjejsimmet är bara 1 km motströms i Västerdalälven.
Dessa går på olika dagar så man kan simma alla, men det blir inte 10 km tillsammans ens. Överdriv inte!

Anonym sa...

Som sagt Malte.. jag skrev ju att det KÄNNS som 10 km

Anonym sa...

Borde det inte införas en "skytteklassiker" också?
4 varv per dag på några riktigt långa 10-stationersbanor? Det är vad jag kallar klassiker!
Och så kanske "Nordisk kombination", dvs först en rejäl fältrunda med svartkrutsvapen och en följdriktig avslutningstävling i att häva öl.. ;-)

Anonym sa...

Coach.. Det är bara att resa över gränsen och tävla i Norge.. där kan en del gå både 6 och 7 varv á 10 stationer på en dag..:-) Men du behöver nog bygga om pangarna.. 6 s u stödhand m rev är tufft även för dig:-)