2008-02-07

Mannen under trappan

Jomen nu kom jag på en sak. Jag brukar inte bokblogga det gör min vän Lotta så bra i sin bokblogg. Men den här veckan har jag sträckläst en riktig bra ryslig thriller. En svensk författarinna vid namn Marie Henriksson har utkommit med sin andra bok. Mannen under trappan. Ett tidigare alster heter Hembiträdet och den är minst lika bra.

Tänk er att ni flyttar in med er fina familj i det mest fantastisk drömhuset. Ni är allt igenom lyckliga med karriärer på uppgång. Efter ett tag hör ni ljud i huset och det visar sig att det bor en kort, smutsig, unken man i utrymmet under trappan. Du blir självklart arg och vill ha bort honom men han står på sig. Ingen tror dig mer än din lille son som verkar både rädd och fascinerad av mannen. Du kommer självklart i dispyt med mannen och sen är det fritt fall. Raka vägen ner i katastrof utan återvändo och utan att passera gå. Är det dina fantasier, och som alla hävdar, psykiska missär som orsakar detta eller sker det verkligen och du är utsatt för en konspiration iscensatt av mannen?

Rekomenderas!

15 kommentarer:

Buzan sa...

vill HÖRA mer.. kanske finns den som ljudbok. då ska jag ha den.. :) *pöss*

Anonym sa...

Synd bara att jag aldrig får en sekund över till böcker... Iofs, en ljudbok a la mp3 funkar ju. Det har jag kört med fram o tillbaka till jobbet...

Tackar för tipset.

O du... tycker du också ser SNYGG ut!!!

Pangbruden sa...

Fru P: Tack!!!! Tusen miljaders tack! Jag är 43 då har köttet börjat lossna från benen och trilla ner men jag är rätt lycklig ändå:-)

Ljudböcker klarar inte jag av, mina tanksr far i väg på annat hål.. jag måste LÄSA boken genom texten "ser" bilder.. dvs handlingen.. spooky.. kanske får söka för det med

Anonym sa...

Den ska jag ta läsa!

Pangbruden sa...

Bästaste: du får låna båda av mig..

Anonym sa...

Om jag ser tillstymmelse till så fräsch ut som du om tio år, då jävlar ska jag dricka champagne till frukost varje dag!!

Lotta sa...

Bibliotekarien rättar: Författaren heter Marie Hermanson. Ninaninaninanna na ninanana... Här kommer veckans boktips med fler böcker av Hermanson som är bra:
Svampkungens son (senaste - rekommenderas son ljudbok där Morgan Alling läser fantastiskt bra!)
Musselstranden också den en suggestiv berättelse, från Västkusten. Påminner om en slags deckare, men ändå inte.
Hembiträdet Lite i samma anda som Mannen under trappan, men bättre - mer realistisk - om man nu gillar det...
Mer boktips finns i min bokblogg... http://lottahj.blogspot.com

Lotta sa...

Marie Hermansons hemsida: http://www.mariehermanson.se/

Anonym sa...

Lotta: Tur man har en bibliotekarie i bekantskapskretsen, tack! Var det hon som skrev Musselstranden?? Den har jag läst och den var jättebra! Svamkungens son står på min önskelista nu:-) Hör av dig för lunchdate

Lotta sa...

har inte din mejl!
lottahj@yahoo.com
Hör av dig...
//Lotta

Pangbruden sa...

Lotta: Har mailat. Tar bort din e-post nu så du slipper beundrarbrev:-)

Pangbruden sa...

Det gick inte.. ja ja en kvinna som du klarar väl av lite beundrarpost:-) Vi hörs

Anonym sa...

Ja, "Musselstranden" har jag oxå läst, den är bra. Har för mig att jag läst "Hembiträdet" också. Jag är också en som helst vill läsa och se, har svårt att lyssna.

Just nu håller jag på att läsa "Bitterfittan", återkommer med comments om den...

Förresten, måste genast in på bibliotekariens blogg, låter ypperligt med boktips!

Anonym sa...

gatuflickan var det som skrev det förra...

Pangbruden sa...

Gatuflcikan du har god boksmak. lotts blogg är ett måste för oss booklovers:-)