2008-09-11

Vaktkatt

Innan jag hade kattlucka så krafsade min katt på sovrumsdörren varje morgon ca 04.00 när han skulle ut. Likt en mor till ett spädbarn vaknade jag tvärt, rusade upp och släppte ut kattfan i det fria. Hela proceduren tog ca 20 sekunder.

En morgon hör jag ett ljud, irriterad som vanligt rusar jag upp, slänger upp dörren och ser katten komma farandes från andra delen av huset. Han springer ut och jag slår igen dörren, går in och noterar att klockan bara är 01.30. Jag minns att jag tänker att värst vad tidigt han skulle ut i natt. Sen slocknar jag som ett litet ljus.

Dagen därpå går grannen runt och knackar dörr. Han undrar om jag har haft besök under natten eller hört något konstigt. Neeej då svarar jag allt har varit som vanligt. Jag sover väldigt tryggt så inget har stör mig inte. Varför undrar du frågar jag? Jo inatt runt 01.30 har det varit en "tjuvliga" och känt på alla dörrar i grannskapet. Då, som en blixt från en klar himmel slår det mig vad det var för ljud jag hört. Det var ingen katt som krafsade på dörren, det var handtaget som trycktes ner. Pusselbitarna faller på plats, den tidiga timmen och katten som kom farandes från en annan del av huset.

Tänk er att du som tjuv ska smyga in i ett hus. Du trycker försiktigt ner handtaget på dörren, sekunderna efter slås dörren upp på vid gavel och ut rusar en 8 kilos röd och mycket stor katt, varpå dörren slängs igen. "Vi ska inte ha nåt typ". Han kunde ju fått en hjärtinfarkt den boven:-)

Efter det har det varit lugnt på vår gata, inte en bov i sikte.

Igår meddelade Ex14 att hon ska börja på thaiboxning, så nu blir vi ännu tryggare. Tre skyttar i familjen, en thaiboxerska och så en redig vaktkatt!

Ja jag skulle då inte vilja försöka mig på något i mitt hus:-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahaha.... fan va bra!! Vad är det där med att katten vill ut kl 4!!!??? Vår oxå.... blir galen tamejtusan! :(

KRAM

Pangbruden sa...

Kattimmen:-) Kram

Anonym sa...

Katten kanske vill ut och jaga tidningsbud eller nåt vid den tiden!

Otäckt med tjuvligor så man kanske ska anställa någon av er skyttar som vakt här hemma.... Jag får väl sova med mitt tennisrack eller nåt annars :)

Anonym sa...

Ett nerbajsat spädbarn kansek kan vara något.. I synnerhet ett skrikande nerbajsat spädbarn. Torde skrämma bort vilken tjuv som helst:-)

Anonym sa...

Fy fan va skraj tjuvligan måste ha blitt! ;)

Anonym sa...

Ja mördarkatten moroten ska man vara försiktig med