2008-09-22

Rosa Bandet


Jag är tekniskt väldigt inkompetent och när jag skulle försöka lägga in en bild på Rosa Bandet som jag fann hos Monica misslyckades jag totalt. Jag får ha den i ett inlägg i stället.

Mina barns farmor, dvs exets mamma, dog i bröstcancer 1972, då hade den spritt sig genom hela ryggraden. Min exman var bara 8 år gammal och det satte djupa spår i honom, spår han alltid kommer att bära. Hans ena moster fick också sjukdomen. Min dotter är väldigt lik sin farmor så jag kommer att se till att hon har sina bröst under stor uppsikt genom livet. Eventuellt kommer jag be om ett s.k genetiskt prov på henne när hon är i 20 årsåldern. Bröstcancer kan vara ärftligt och det är en sjukdom som är djävulsk. Visst kan man klara av själva primärcancern men många gånger uppstår aggressiv sekundärcancer som man inte klarar av. Jag hade en kollega som dog av "skiten" i sviterna av sekundärcancer och även en f.d skyttekompis gick samma j-a öde till mötes.

Jag köper alltid, alltid Rosa Bandet. Jag stöttar inte mycket men Rosa Bandet känns angeläget i min familj.

Alla ni kvinnor därute i cyberspace.. Har ni inte klämt på era bröst än, gör det i dag!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Faktiskt...
Förra året startade Jag en egen insamling... Dessutom har jag sålt Rossa band med min Syjunta i två år...
Lite pengar gör också nytta!!
KRAM på rej!

Miamedtvåtuttar

Anonym sa...

Håller med. Många bäckar små gör mycket pengar till forskningen. Har ingen ärftlighet i släkten men flera kollegor har drabbats. Däremot är jag lite slarvig med att känna igenom mina egna bröst. Börjar nå den ålder så jag snart kommer att bli kallad på mammografi. Precis som cellprovtagning är det otroligt viktigt att ALLA kvinnor går på dessa undersökningar. Prio ett i kalendern den dagen kallelesen kommer!!!

Pangbruden sa...

Jag kan inte annat än att hålla med er båda kloka kvinnor!

Anonym sa...

Jättebra att man stöttar detta tycker jag men skulle också vilja säga att jag inte riktigt förstår varför Prostatacancern bland män inte uppmärksammas mer i allmänhet? (menar inte hos dig pangis)

Även där borde det vara PSA-testning på alla över en viss ålder men det verkar finnas nåt skämmigt i att prata om prostatacancer i media/tv även om det blivit bättre det senaste året.

Farsan gick bort i denna sjukdom för fem år sen för övrigt efter att ha blivit grymt nonchalant bemött av sjukvården tyvärr.

Att upptäcka skiten är ju A och O vid dessa sjukdomar och det är synd om det i framtiden kommer bli en ekonomisk fråga att hålla sig frisk.

Pangbruden sa...

Mattias.. Prostatcancer har börjat komma på tapeten med sina blå band.. jätteviktigt det med!!! Så trist med din pappa, vår förbunddirektör gick bort förra hösten av en "feldiagnostiserad" prostatacancer somspred sig till skellettet.. får bli ett blått band i ett annat inlägg!

Anonym sa...

Ja!Skidåkning är så kul,Sälen är det riktigt fint att åka.Nästa måndag är det första gången som jag ska göra mammografi efter som jag nyss fyllt 40år.Så bra att dom kallar en.Stödjer insamlingen för fullt.Ha en fortatt fin Måndag kram lena.

Anonym sa...

Visste,inte det,trodde att det gällde hela vårt land.Kram lena:)

Anonym sa...

Kollade precis vad ÖLL har för rutiner. Alla kvinnor mellan 40 och 75 ska kallas var 18:e månad. Mig verkar de glömt, men i morgon ska jag ringa och påminna dem om att jag finns och vill ha en tid.

Anonym sa...

44 år har jag hört att det är, jag har aldrig blivit kallad till mammografi.. och jag är två år äldre än du min sköna, 2,5 t o m Ring och kolla...

Anonym sa...

Ja, det är aldrig fel att klämma lite på kvinnobröst.

Anonym sa...

Jag har varit på mammografi eftersom jag hittade något. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Som tur är så var det ofarligt. Jätteviktigt att göra det till en rutin och känna igenom sina bröst.

Anonym sa...

Jag hjälper Sophia så gott jag kan.

Flunkbuster sa...

Sånt där är mycket viktigt att hålla koll på.
En kompis fick diagnosen bröstcancer ifjol.
Det som var lite märkligt var att kompisen är en man!
Han har dock tillfrisknat nu efter en hård vinter och vår med cellgiftbehandlingar mm.

Anonym sa...

Flunken.. ajg vet..det kan faktiskt drabba män.. nästan etter värre för då är det väldigt oupptäckt.

Sen är det ju tur att du Sophia har Magnus till hjälp..bättre än all världens mammografi kan jag tänka mig:-))))