2008-09-17

Morgonmys..sure!

På radion i morse pratades det om morgonmys. Arla morgonstund innan jobbet med tända ljus och "hotelfrukost". Vem sjutton hinner med det på vardagarna? Gör ni det? Orkar ni går upp mitt i natten för att hinna ställa till med morgonmys för resten av familjen eller är ni som mig, snozandes och sovandes in i det sista:-)

Hos mig fungerar det så här: Först går Ex14 upp, ca 06.15. Hon behöver inte gå upp så tidigt men hon avskyr alla på morgonen och vill helst vara ifred. Hon fixar sin frukost själv som hon fått göra i många år nu. Har man en mamma som inte äter frukost lär man sig snabbt att ordna den själv:-) 06.30 går jag upp. Duschar, om jag inte gjort det på kvällen, dricker kaffe, sminkar mig och fixar håret. 07.15 åker jag till jobbet. Inte ett stearinljus i sikte!

När Fjunet går upp har jag ingen aning om, han börjar senare än oss och det enda som krävs är yoghurt och havrefras. Finns inte det hemma blir han sur.

De veckor vi inte har barn går KP upp först varpå jag vacklar upp min vanliga tid, samma schema men jag slipper sätta på kaffet. Nej jag får inget kaffe på sängen då heller:-)

På helgerna då? Hardly! Teensen sover till lunch, jag äter inte frukost men brukar ge KP kaffe på sängen, mata katten och lilla Tass.

Ska vi tävla är vi uppe långt före tuppen och då måste man pressa i sig lite frukost men stearinljus och mys, nej det hör kvällarna till i vår familj.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tiden i sängen är alldeles för värdefull för att slösas bort på frukost. Kan väl kanske bli på lördagsmorgonen jag och Mini tar vår frukost till soffan och bordet där och äter det, men ljusen?? ja dom finns inte tända här iaf

Anonym sa...

Jag brukar faktiskt tända ljus och verkligen tänka på att vi ska sitta en stund i lugn och ro. Vi är ju bara två så det är ju lite lättare då.

Anonym sa...

Vi åt mer gemensamt när teensen var småtroll.. det är ju på ett annat sätt nu när dom är stora

Anonym sa...

Innan jag för 2,5 år sen blev sambo och numera har småbarn så kunde en lördagsmorgon se ut så här. Gick upp ca kl 6-7 och satt vid datorn 2-3 timmar innan jag åt en frukost i lugn och ro med gävletidningens sportdel framför mig.

Numera går jag och Max upp vid 7-tiden och när jag givit honom frukost så brukar jag försöka njuta o äta frukost med tidningen medan han springer i gåstolen lite.

Jag har inget emot att äta frukost ihop hela familjen men tidigare i livet så älskade jag verkligen att få vara helt själv på morgonen

Anonym sa...

Själv kan jag inte äta frukost direkt, min mage säger ifrån. Går upp strax efter 6, duschar och gör mig i ordning. Sen sätter jag mig vid datorn med en kopp kaffe innan jag kilar iväg till jobbet. Ibland, t ex på hotell kan jag ta en fralla men sen är det stopp. Äter jag något mer kommer det upp igen.

syster yster sa...

Tända ljus är en stor brandfara.Men två jättemuggar med kaffe latte häller jag i mig för att försöka bli pigg. Vilket inte hjälper ett skit nu när jag fått kroniskt trötthetssyndrom.

Anonym sa...

Syster yster: Kram till dig! Kroniskt trötthetssyndrom är en fruktansvärd diagnos att få! Hade en kollega som fick det för några år sen. Hon är tack och lov tillbaka idag men som sagt.. Stor varm kram till dig!