2008-09-20

Billigt vin..

Efter att ha läst ett inlägg hos Papamac om klämkäckhet slog ett minne till i mig med full kraft.

Min syster bor i Norge. Norge är ett dyrt land. I synnerhet är allt som innehåller alkohol dyrt.

Vid ett tillfälle en sommar var min syster och jag och handlade lite vin på ett av stadens systembolag. När min kära norska syster skulle betala utbrast hon, på ren svenska, glatt och lyckligt. "Men vad billigt"! Det blev alldeles tyst i lokalen, knäpptyst. Kassörskan log lite chockad tillbaka och mumlade något i stil med att det var ju trevligt osv, varpå min syster försökte förklara att hon minsann bodde i Norge och där var allt så dyrt.

Själv skakade jag på huvudet och tänkte "Syster syster vad har du gjort, vi svenskar handlar alkohol i Tyskland för att det är billigt där, inte här... suck.." Där rök vår önskan om billigt vin i Sverige all världens väg..

Efteråt fick syster åka hem med skammens rodnad på sina kinder och skriva 1000 gånger på ett ark "Det är inte billigt att handla på systembolaget i Sverige"!

6 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Hahha... Det här om något visar väl att allt är relativt? ;-)

Pok

Mallaåkerinteutomlandsförspritinköpbralla

Monica sa...

hahaha billigt billigt billigt

Anonym sa...

Klämkäck, sa Bull;)

Anonym sa...

Jag hittade ett vin för 2 Euro i en butik i Neumünster, nästan det godaste vinet jag har druckit. Köper det så fort jag har chansen.

Anonym sa...

Britter åker till Sverige och handlar whisky.

Anonym sa...

Lennart.. kan man få namn på det vinet:-)