2008-09-25

Jag dissar luffare och backpackers


Hörde på radion i morse om två unga män som skrivit en reseguide. Luffarens återkomst. Självklart dissade dom allt som heter bekvämlighet och charter. "Att åka till en plats som är som hemma fasst annorlunda".. Ehh vad menar dom med det egentligen:-)

Många resenärer anser att enda sättet att resa och uppleva saker måste vara genom fattigdom och obekvämligheter. Man ska sova på stränder i Portugal eller bortre Asien för den delen. Palla citroner i Italien och snatta i Lettland för att därpå koka sylt på de jordgubbar man snott. Kokandet måste själlfallet ske vid vägkanten på ett trangakök när lokalbefolkningen flashar förbi i nyinköpta bilar. Helst ska man sova i någon bondes stall i Tibet. Gör man inte allt det här så upplever man inget. Jag bullshitar hela det tänket. Lever man så under en resa så hinner man knappast uppleva något utan all tid och energi måste ju gå åt till att överleva dagen, eller hur?

Jag har bilat i Europa åtskilliga gånger och jag lovar, jag har upplevt massor! Jag har bott på campingar i Belgien med betandes Belgien bluekor utanför dörren. Bott på vandrarhem i Österrike som visade sig vara ett gammal slott från 1000-talet, hamnat på en lokal lite roddtävling i Spanien bland förvånade spanjorer som hojtade arriba arriba. Jag har sett små pittoreska byar i Provence och köpt deras lokalproducerade mat, åkt vilse i Italien och ovetandes ätit kanin. Provat champagne i Reims och gett pengar till tiggarna utanför katedralen som helgar Jeanne D´Arc.

Jag har träffat massa trevliga människor, ätit gott, sovit gott, sett det lokala och njutit av sol och värme. Vi har shoppat på marknader och i varuhus, lagat mat ibland men oftast ätit billigare på restaurang. Men jag har aldrig haft det obekvämt eller arbetsamt. Det är inte resa eller semester för mig.

Att resa ska vara njutbart och avkopplande. Jag finner ingen korrelation mellan njutbart och obekvämt.

Vad tycker ni?

På bilden ser ni Fjunet när han kastar snöboll med liten Hugo högst uppe på Grossglockner midsommardagen 2005. Midsommarafton det året firade vi med goda vänner i Zell am Zee på ett vandrarhem precis vid sjön. Kidsen badade och vi drack vin och käkade medhavd sill. En fantastisk upplevelse som därtill var bekväm:-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hear, hear! När jag åker på en efterlängtad semester vill jag ha alla möjliga bekvämligheter. Hotellet i NY blev jag jättebesviken på. Även om vi inte reste dit för att vara på hotellet, så vill jag trivas bra de stunder vi är där. Hotel Penn var slitet, minbar saknades, det fanns inget shampoo etc på badrummet, ingen roomservice. Och att semestra i nån stuga eller lägenhet går fetbort. Har ingen som helst lust att laga mat och bädda och göra precis samma saker som jag gör hemma resten av året.

sofie sa...

Jag håller med dig.Skulle jag åka utomlands en gång till så åker jag väl för att koppla av och ha mysigt.Kram

Anonym sa...

Tågluffade 3 v i äldre tonåren och hade skitkul! Sov både bekvämt på hotell, utomhus och självklart på tåg. Det man kommer ihåg mest idag är ju de udda sakerna som hände och jag skulle kunna tänka mig göra om det igen. Finns väl tågluffarkort för pensionärer.. :-)

Omväxling förnöjer och en mysig resa med bra hotell, god mat, sol och bad är heller inte att förakta.

Kram Pruseluskan

Anonym sa...

Kan skriva under på det du skriver,har rest runt lite och jag tycker om att uppleva olika kulturer,bott på ganska udda ställen, men för den saken haft det jag behövt.Kram lena.

Monica sa...

jag håller med dig ;)

Men pangis blod i örat??? va säger doktorn?? är du hemma och vilar eller????

Anonym sa...

Nej jag bowlar:-) Har inte kontaktat doktor..

Anonym sa...

Åh ännu en bloggare som dissar något de inte vet nåt om. Otroligt tröttsamt. Var på bokmässan i Göteborg och köpte boken och kunde inte sluta läsa den. Väldigt rolig och underhållande och faktiskt riktigt ödmjuk i sin stil. Framför allt driver de med sig själva och boken bland det bästa jag har läst om nära vänskap. Jag säger: tyck mindre och läs på mer.

/Ebba

Anonym sa...

Oj då.. :-) Jag dissar inte boken jag dissar hur de framhöll sig själv och det faktum att de dissade alla andra former av resande.. Dvs deras uttalande i radion. mig veterligen ahr jag inte skrivit en rad om deras bok.. Sen är det ju så att bara för att du gillar deras bok så kommer det finnas andra människor som itne gör det och det får manrespektera..likväl osm man måste respektera dom som faktiskt gilalr charter..

Livet är sällan svart eller vitt utan består av en mängd olika tyckanden.. och det måste få vara ok.. även i en blogg

Anonym sa...

Jag kände mig tvungen att svara för jag tycker att det är lite komiskt att en bloggare klagar över att några andra framhåller sig själva. Är det inte vad en blogg går ut på? Och om man blir intervjuvad på radio om en bok man skrivit måste det väl ändå vara ok att prata om sig själva? Jag lyssnade också på radion och fick en helt annan uppfattning än du. Men som du säger så får man självklart tycka olika.

Kram
Ebba