2008-09-30

Ny pang...iiihhhhh:-)

Ooo vad spännande..jag ska kanske köpa en ny pistol. Det pirrar i hela kroppen av spänning inför det beslutet. En ny .22 samma märke men en annan modell. Den andra ska jag sälja så jag gör ingen ekonomisk förlust. (Ifall någon (läs Bästaste) nu är orolig för min ekonomi:-)

Anledningen till att jag vill byta är att jag är lite känslig. Känslig för rekyler och trycken och liknande. Det innebär att när jag missar någon gång tror jag aldrig att det är mitt fel utan det beror på något tekniskt. Alltså köper man en ny pistol. Jag är inte ironisk nu om någon tror det.

Man skjuter med muskelminnet, på instinkt. När man inte gör det och börjar tänka brukar det gå åt pipsvängen direkt, men när man gör det och det ändå inte fungerar behöver man se över sitt material. Skillnaden är hårfin och jag har under lång tid analyserat och gått igenom händelsförlopp och skjutningar varför vi börjar bli stärkta i teorin. Materialet passar inte mig, jag är inte tillfreds. Vi skyttar är mycket noga med vårt material. Det ska passa den enskilde. Ammon ska vara rätt, kolven ska "gjutas" in i min hand, olika vapen har olika rekyl man har olika inställningar på förtryck och tryck. Olika märken passar också mer eller mindre olika personer och tävlingsformer. En vetenskap helt enkelt.

Lyxproblem kanske men det är min sport jag talar om nu.

8 kommentarer:

Monica sa...

alltid kukl att få handla lite !
Va kostar ett vapen ungefär?
Min pappa sköt förut , när han var ung!
Vetattdet ligger 2 vapen på vinden,men vi hittar inte delarna han gömde dom på olika ställen,

Anonym sa...

Kul!!
Formgjuts kolven på något sätt efter din hand?

Anonym sa...

Nej vi filar och slipar och lägger på kemsikt trä..dvs vi formgjuter själva..efter en kolv som är "någorlunda" köpt för oss dyra saker..

Monica.. så var reglerna förr..Förök leta rätt på delarna några lappar kan de nog inhösta.

En ny pang bra märke .22 kostar ca 15-16 tkr. Begagnade ca 5-6 tkr

.32 är några tusenlappar dyrare.

Det finns billigare men då är de sällan bra tävlingsvapen..

Anonym sa...

Pirrar i hela kroppen???????????????????????????????????????????????????????????????
JA, ja, alla har ju sina böjelser....

Miasomåkerhemihumör!

Anonym sa...

jaa det pirrar av glädje och förväntan.. Kan inte vänta till sjag får ta den i handen och trycka av.. säkert..man är lite knäpp men då är det:-) Humör?? Gumman...

Anonym sa...

Förstår att det pirrar:)Man är ju inte direkt insatt i det där med vapen,men det låter intressant.
Själv är jag lite darr hänt av mig så det skulle aldrig funka med skarpladdat.Ha det fint kram lena.

Anonym sa...

Darret tränar man bort

Anonym sa...

Bara det bästa är got nog åt dig.