2008-04-16

Snyggt jobbat!

Ena dagen ser jag på TV-nyheterna att Ericsson fått en stororder från Kina värd 9 miljarder! Nästa dag står det att läsa i lokala blaskan att samma företag säger upp 200 personer i Kumla. Till på köpet har det mage att säga att eftersom det är en långsiktig satsning hoppas de att personalen förstår.

My ass! Jag tror inte personalen har någon som helst förståelse. Att går ut i öppen arbetslöshet i Sverige idag när man är medelålders tär nog på förståelsekapitalet misstänker jag. De personer som drabbas den här gången har arbetat på samma företag i 20 år!

Men allt för att aktieägarna ska få sina stålar. Att det sen drabbar tusentals vanliga dödliga är väl inte så viktigt bara dom får sitt, dvs mer pengar!

Snyggt jobbat Ericsson!

17 kommentarer:

Den allvetande brädhögen sa...

...sådan är kapitalismen...sjöng Fred Åkerström redan på 60-talet...de förnekar sig aldrig...

Lotta sa...

Mycket vill ha mer...
Tyvärr.
//Lotta

Anonym sa...

Visst är det fruktansvärt! Hur många har jag inte mött genom åren som blivit uppsagda från Ericsson..

Anonym sa...

Precis... inte första gången detta sker inte med Ericsson. Det rimmar så fel det där.

Anonym sa...

...Mycket vill ha MER, det är bara så, och man ser det bara oftare och oftare. Tyvärr.
Tänk om alla kunde förstå att alla är likamycket värda, egentligen! Det kommr SKIT ur arselet på alla! Även om en del vill tro att dom är bättre....
B"Bättre" vill att bättre ska få det ändå bättre....

Mia i Gävle

Anonym sa...

Ja precis som Frippo skriver är detta ju tyvärr rätt vanligt när det gäller Ericsson. För övrigt tror jag ändå inte att vi som har aktier hos dem tjänar nåt heller när aktien snart är nere på noll *snyft* varför varför sålde man inte ifjol när man tänkte göra det :(

Anonym sa...

Utdelningen mattias..utdelningen..

Anonym sa...

...otack är den armes lön...

Den allvetande brädhögen sa...

(Hej Malte)...det är de rikas paradis men...

Anonym sa...

...ingen hör en fattigs bön.

Anonym sa...

Stina och Malte.. Jag är imponerad:-) Vad ni kan!

Den allvetande brädhögen sa...

Det är fullbordat!!! Tack för hjälpen, Malte (vem du nu är).
Slickar i mig 50%-berömmet från Pangis...

Anonym sa...

Hah, jag har sjungit den låten tillsammans med Cornelis Vreeswijk. I en annan tid; i ett annat liv; när man var ung och ansvarslös. (Jag är väl en av Pangbrudens skyttekompisar skulle jag tro, men vem är då stina?)

Den allvetande brädhögen sa...

TILLSAMMANS med Mäster Kees? Man bugar...
Visserligen har jag hört honom alldeles levande, men det var i min mycket gröna ungdom i mitten av 60-talet.
Stina är en tant i Degerfors, fast här har jag bara bott i snart tre år, säger jag lite kryptiskt.
Uppvuxen i Stockholms södra förorter...

Anonym sa...

Stina och Malte.. Så trevlig att kunna sammanföra er via min blogg. Och det var imponernad ekunskap.. Men härtammar inte det ordspråket från Bibeln?

Stina du är ingen tant. Kvinnor blir aldrig äldre än 27! Oavsett ålder:-)

Den allvetande brädhögen sa...

Hrmmm, jo, jag antar att du vet vem jag är...
"Sådan är kapitalismen"-texten är skriven av Stig Dagerman, begåvad författare i övrigt också...

Pangbruden sa...

Stina.. du ser vad jag kan..:-)

Nej jag har ingen aning om vem du är bara att du verkar trevlig och gillar trädgårdsarbete.. :-) Fin helg till dig!