2008-04-30

Smaklöst

Jag tycker att det är oerhört smaklöst av SVT att sända den mördade flickan Englas begravning i direktsänd TV. Jag vet att mamman sagt ja och motiverat det hela med att alla ska få delta etc. Man ska inte glömma att detta är en familj i svår chock. Helt klart traumatiserade av vad deras barn fått utstå innan hon mördats. De gör allt för att hålla sitt barn "vid liv". Att hon inte ska falla i glömska för så länge det sker är det enklare att hålla den egna smärtan och sorgen stången. Jag skulle vilja påstå att familjen knappt förstår vad de säger ja till. De kan knappast vara i den konditionen. Att medierna "utnyttjar" detta är bedrövligt rent ut sagt. En 10 årig flickas död är inte en nationell sorg. Det är och förblir en privat sorg för hennes närmste. Allmänheten kan mycket väl sörja, vårda, förfasas och agera till förmån. Men att via TV delta i en liten flickas begravning är under all värdighet.

TV sända begravningar kan vi ha när det rör statschefer och liknande aldrig privatpersoner. Det kan knappast finnas något allmänintresse för det och någon borde varsamt meddela mamman att det är tid att sörja nu. Privat och inte genom media.

8 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Jag håller med dej! Det är aningen smaklöst att sända detta i tv.

Vad som däremot borde införas omgående är möjligheten till dödsstraff för mördare och våldtäktsmän mm.
Precis som det är i en hel del andra länder ute i världen.

Gärna också offentliga avrättningar av ped*filsv*n som den där barnamördaren också.
Den avrättningen borde man sända i TV i så fall!
Jag skulle med glädje se f*nskapets sista dödsryckningar.
Det däremot är inte det minsta smaklöst tycker jag!

Ursäkta mitt ovårdade språk så här mitt på dagen men jag blir så f*rb*nnad...
Nu ska jag snart ut och bränna ner... eller var det upp...majbrasan.
En trevlig valborgsmässoafton till Pangbruden och alla andra!

Anonym sa...

Kolla in vad Lisa Magnusson skrev i sin krönika i Aftonbladet. Så bra!!!! http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2362709.ab

Pangbruden sa...

Mycket bra skrivet av Lisa Magnusson och mitt i prick! Trevlig brasa allihop, bränn er inte:-)

Majsanochmalla sa...

Jag håller så mycket med dig Pangis... D

Pok

Malla

Anonym sa...

Ja det är ine klokt! det skulle vara förbjudet.

Anonym sa...

Helt ofattbart. Som du skriver, Pangis, familjen är i chocktillstånd och borde inte utsättas för media. "Vi" övriga allmänheten slickar i oss, dvs vi köper tidningar där man frossar i det sorgliga, etc etc.

LJ Media sa...

Jag tycker att det verkar som att mamman är lite för mediasugen. Det är ju hon som föreslagit för SVT att de ska sända Englas begravning, så vitt jag har hört på fältet.
Att Aftonbladet fortfarande publicerar hälsningar till Engla får mig också att haja till. Varför inte göra en liknande plats för barnmorden i Arboga eller för offren för den galne Österrikaren som fått sju barn med sin inlåsta dotter?

Pangbruden sa...

LJ.. ja jag reagerar också över de thela men som sagt jag tror det är en mamma i svårt chocktillstånd