2008-04-15

Instruktörskväll


I klubben delar vi på ansvaret som skjutledare för nybörjarskyttet. Innan man får börja måste man ta pistolskyttekortet. En kurs på ca 7 veckor genomförs både med teori och praktik. Det är mycket man ska kunna. Man kan inte bara går ut och panga om man tror det. Nej regelverk för jag tror 18 olika tävlingsgrenar ska matas in samt allt annat som hör sporten och skyttet till. Efter det görs ett skriftligt prov inför en examinator, därefter ska man skjuta vissa resultat. Först när man uppnått de s.k bronsfordringarna är man tävlingsklar. Innan man får ansöka om licens på en .22 måste man varit aktiv både på banan och tävling i 6 månader samt ha uppfyllt guldmärkesfordringarna. Det brukar ta några månader. Jag ska inte plåga er med exakt hur mycket man ska skjuta men för att fixa en del av guldfordringarna ska alla skott vara inom en 5-kronas storlek.. dvs 46 poäng.. och inte bara en gång.. och det bara i precisionsmomentet. Det är inte så lätt som man kanske tror.

Hur som helst.. De som oftast lyckas bäst i början är tjejerna. Dom lyssnar och gör som man säger och tar det lungt utan några krav. Killar måste panga..på nåt sätt..;-) Men de brukar vara de som vinner i längden. Håller ut längst.

Mao så är kvinnor mer lyckade men killar uthålligast.. Fri tolkning på det mina vänner! ;-)

5 kommentarer:

LJ Media sa...

Du kan ha rätt, men då är nog jag en feministiskt lagd kille.
Orsaken till att jag slutade skjuta var att jag efter att ha kommit tvåa i KM som 14-åring (fick sitta och ha stöd) tvingades stå upp utan stöd och resultaten blev följaktligen klart sämre. Det var inte kul. Jag slutade och bevisar därmed att jag, i varje fall på den tiden, saknade all uthållighet. Däremot har jag kvar blomvasen med en etsad lagerkrans med två korslagda gevär i mitten som ett minne från förr:-)

Buzan sa...

haaha.. typ tvärtemot vad det brukar vara då.. menar angående att killar är uthålliga.. BARA..tjejer är alltid lyckade.


Minns när jag börja skjuta, då var dte inte tal om nån kurs på 7 veckor, ännu mindre nåt prov. Däremot minns jag de där provskjutningarna.. fick guld rätt snabbt.

Anonym sa...

Du ser Buz.. Du sköt guldserierna snabbt men fortsatte inte.. :-)

I luftskyttet är regelverket så att när man är yngre får man sitta med stöd men när man går upp i ålder och därmed klass så ökar svårighetsgraden. Teens har även en förmåga att hoppa lite hit och dit i intressen:-)

Buzan sa...

Att jag inte fortsatte berodde mer på att det inte fanns nån klubb i närheten där jag bodde, efter att jag flyttat. Eller det fanns en klubb,, som trots 10-20 påringningar aldrig svarade i luren eller återkom så jag antar att de inte var intresserade av att ha fler medlemmar. :(

Anonym sa...

Svag klubbb! Tråkigt för det är ont om kvinnliga skyttar. Du kan ju alltid börja om!