2008-04-30

Om Valborg och skolresor

Grönögd som jag är torde jag vara häxa. Och visst jag har lite spooky sidor med de kräver en egen blogg. Jag är även stenbock och det innebär jordnära syn på saker och ting så min spooky sida tar jag med en nypa salt men den förundrar mig ibland. Valborg firas därmed stillsamt:-) Redan kl 06.00 i morgon bitti far vi till Sunne för tävling. Så i kväll ska vi bara grilla lite hemma hos KP och därefter spana in brasan. Därefter raka spåret hem igen.

Ynglingen åker till England på skolresa i morgon. Som den skolmänniska jag är tycker jag att skolresor är ett otyg. Det drabbar vissa barn och familjer hårt och jag ser ingen anledning till att åk 9 elever ska fara till London. Det är även långt ifrån förenligt med vad som står i skollagen. Nu finns det vissa skolresefanatiker till föräldrar i hans klass och jag har valt att stå tillbaka, hans far har fått besluta och skolan vet min inställning. Mina barn går båda på friskolor. Ynglingen på Internationella Engelska skolan och fjååårtisen på Karl-Johans musikklasser. Två riktigt bra skolor som verkligen tagit fram det bästa i mina barn men de har lite olater för sig ibland som det här med skolresa utomlands.. som vi föräldrar bekostar..hmmpf. Hur som helst så är väl London lite i linje med den engelskspråkiga undervisningen och han har dyrt och heligt lovat att avstå sin "första fylla". Han vet konsekvenserna då:-) De har ett jättebra program också eftersom hans mentor, som är med, har bott och studerat där i 5 år. Hon kan sitt London.

På lördag tävling igen och på söndag ska vackra fjååårtisen konfirmeras. Det är lite att stå i denna helg, tur man har ett kalasavtal på jobbet som innebär att jag slutar kl 12.00 idag och är ledig på fredag. Tack för det!

Trevlig valborg alla och elda lungt!

6 kommentarer:

Vedhuggaren sa...

Jo, ikväll ska man pina både levern och grillen! :) Önskar dig en trevlig valborg och lycka till med tävlandet!

Pangbruden sa...

Tack det samma! Pina på:-)

Anonym sa...

Grrrr
Det är bara Friskolor som kan gå emot Skolverkets regler när det gäller skolresor.. Våra skolresor är ytterst få, nuförtiden. ALLA barn måste kunna följa med med hjälp av gemensamma aktiviteter och insater. Inte en krona får vara insamlad. Kan kännas rättvist tycker jag.

MEN, hoppas att bebisens resa blir bra i alla fall...

Här i Gävle håller våra gymnasier precis på med en strid med FRU ENGELSKA SKOLAN....

//Mia

Anonym sa...

Egentligen kan inte friskolorna gå förbi heller. De lyder under samma skollag.. men det skiter Engelska skolan i! Karl-Johans skola däremot är mycket bättre på sånt. Annars är det en jättebra skola, verkligen!

Anonym sa...

Jag har erfarenhet av att häxor kan ha vilken färg som helst på sina ögon, men de som har gula ögon tror jag har bättre förutsättningar än andra.

Pangbruden sa...

Gula ögon och vårta på näsan då är man klockren:-)