2008-04-28

Närkingst

Värmländskan må vara en vackrare dialekt än den gnälliga Närkingskan men vår landskapsblomma är överlägsen deras vita oansenliga lilla skogsstjärna eller vad den nu heter, jag har för mig att skogsstjärnan var något man drack:-). Nu riskerar jag väl invasion från en hoper "arge värmlänninger" men visst är väl Gullvivan vacker? Hela min tomt är full av Gullvivor, säkert ett hundratal och de blir fler och fler för varje år. Både röda och gula. Nog bor jag i Närke alltid.

Ynglingen och jag har flängt runt som skottspolar ikväll, mycket ska ordnas innan helgens konfirmation. Presenter ska införskaffas och buffé beställas. Turligt nog skall själva uppvaktandet ske hos hennes far för jag ska till Sunne och tävla. Om jag nu vågar efter denna blogg:-)

En stilla undran Ynglingen hade på väg hem från kvällsfikat hos KP och lilla Tass: "Har långtradare inget bättre för sig än att åka runt på vägen hela tiden.. Och vara i vägen för oss andra bilister?"

Sug på den ni:-)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hittills har jag bara sett tussilago här i Torsby.

Pangbruden sa...

Min tomt är fulla vdessa just nu..

Anonym sa...

Körinte så fort så kommer du inte ifatt dem hela tiden. :-)

Flunkbuster sa...

Den vackra Gullvivan är även Ålands landskapsblomma!
Hälsar den informative åländske båtflyktingen...

Anonym sa...

Flunkbuster: Välkommen till mig. Ålanf verkar vara finemang.. Vacker landskapsblomma och skjutbana inomhus! För att inte tala om fisket:-) Vore det inte för bristen på slalombackar så flyttade jag nog dit:-)

Anonym sa...

MEN, vad sägs om VÅRAN, den vackraste landskapsblomman av alla!!??
Vet du vilken jag menar??

Mia

Pangbruden sa...

Gävle är det gästrikland? ingen aning uppland har kungslilja och småland söta lilla linnea.. Nej ut med språket nu.-)

Flunkbuster sa...

http://home.aland.net/germundo.alpin/Om1.html
Även slalombackar finns på Åland, se länken!
Mer nyttig information från...

Pangbruden sa...

Jamen Flunkbuster.. Åland verkar klockrent! Ska ta med mig kära KP på tur i sommar tror jag:-)

Evelina sa...

gullvivor är väldigt fina, det blir en sån fin färg i trädgården..synd bara att jag bor i lägenhet i stan :P Men mina föräldrar har lite gullvivor iaf! Ja kommer från västergötland o ljung är väl landskapsblomman om ja inte minns fel, den är ju tråkig om nån ;)

Anonym sa...

Evelina.. Ljung tycker jag kan vara väldigt vackert i synnerhet på hösten.. däremot kanske jag inte tycker att vätgötskan klingar så ljuvt:-) fin dag till dig tjejen!

Anonym sa...

Gästrikland har ju liljekonvalj som landskapsblomma!

séra Jónatan sa...

Gullvivor är lika vackra som den ljufweliga närkingska dialekten. Mmmmm!