2008-04-03

13 till bords

Här ska kalasas i afton. Vi blir tretton tappra till bords! Ja just det 13 var det. En siffra som enligt alla vett och etikett och konstens regler bör undvikas till varje pris. Jesu och hans lärlingar var tretton till bords under sista måltiden och ni vet ju alla hur det slutade!

Nu är inte jag av det allra mest skrockfulla slaget. Visst jag lägger inte gärna nycklar på bordet men hur många vi sitter runt det bryr jag mig inte särskilt mycket om. Ikväll ska tretton stycken av mina närmaste vänner och min familj (minus ett par) fira den numer gänglige Buppen. Ingen av dom är särskilt ohyfsat, elak eller falsk så det kommer säkert att går bra.

Kanske dyker det upp en liten bild så småningom

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte skrock med nycklar på bordet. Det betyder att man har hyrt ett rum för sex och att man är ledig. Det är den prostituerades signal till torsken på krogen. Men sådant kunde man ju inte tala om för barn när vi växte upp så man inbillade barnen att det betydde otur. Fan vad överbeskyddade vi var när vi växte upp.

Och det här med otursnumret 13. Det är efter Filips den skönes raid mot tempelriddarna fredagen den 13 oktober 1307. Hypoteser om 13 vid nattvarden är av senare datum när 13 redan hade blivit otursnummer.

besserwissern

Anonym sa...

ha så trevligt !! *k´ram*
Monica

Anonym sa...

I Prag ställer man pinglor framför damen man kurtiserar... det har jag själv upplevt:-)