2008-04-24

I huvudet på oss bloggare

Nu har jag varit på stöldturné igen och den här gången hamnade kleptomanen i mig på Séras sida varpå jag genast snodde denna enkät. Något mer intressant än andra och sno den gärna själv för den manar till eftertanke hos oss alla bloggare.

Sen blev det en välbehövlig paus i allt j-a elände:-)

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan oktober 2007

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Nyfiken på hur dom kunde komma på så mycket att skriva om..

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Ehhh ingen faktiskt, läste bloggar sporadiskt innan jag startade själv.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem?
Ytligare då än nu

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
De i min lista plus ett par till där jag vet att bloggaren inte vill listas.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Alla är personliga dagboksbloggar, bortsett från Lottas bokblogg men den är en personlig bokblogg:-) Annat är jag inte road av.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Flera men en är Séra för hans förmåga att skriva personligt utan att bli personlig.. Den ni är en svår konst!

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Nästan alla är lika mig, jag dras nog till dom som är mina likar. Jag känenr stor samhörighet med mina bloggisar Och dom bloggar jag läser tycker jag om. Men jag känner igen mig så mycket i Fru P.. när jag var några år yngre och teensen var små..(Fasst hon är snyggare:-) Sen verkar jag ha många beröringspunkter med Brynäsdamen. När jag hittade henne blev jag nästan paff.. Födelsedagar, liv etc.. Mallan och jag är nog på samma nivå många gånger med..

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
KP blir irriterad ibland över att det tar tid som han vill ha:-) Övriga vänner hör inte längre av sig lika mycket de vet ju vad jag gör.:-) Men idag fanns dom för mig! Tack! Love you!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det tror jag. Men jag är nog lite djupare i verkligheten.. Skriver sällan det jag egentligen tycker

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Fungerande gräns men jag har tänjt på den fram tills jag nådde den. Var mer opersonlig och kurios i början

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
a) Inredning och mode (noll koll) b) Vad jag egentligen tycker..(Det säger jag istället det skrivna ordet kan bli fel) c) Förtroenden från mina vänner (ingen annan har med det att göra helt enkelt och jag skulle aldrig hänga ut mina nära)

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Mer än vad jag trodde i början... Eftersom man får bekräftelse via bloggen vare sig man vill eller inte..

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej, bloggen är framför allt yta, inte kärna. Detta var det svar Séra gav och det skriver jag under på. Viktigt för bloggläsaren att komma ihåg!

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej man jag ska! Något jag verkligen ser fram emot!

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja tyvärr... jag tror att vissa kommer att ångra sig framgent. De som blev för mycket och kanske var för unga..eller för personliga..dvs gav sin integritet. Det man tycker och tänker ändrar sig över tid och jag tror på varsamhet.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej inte vad jag vet. Jag är nog inte så provocerande

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej jag brukar tänka efter innan och det jag skriver ska jag kunna stå för. Är det något som jag inte gillar i någon blogg avstår jag hellre från att skriva.. Vem är jag att dömma typ..

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det går fort att skriva för mig..oftast bara någon minut men det tar tid att läsa..

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Jag bloggar nog då om jag har något att skriva om och inte blivit en pappegoja som bara upprepar mig. Troligen har bloggande förändrats. Det tror jag är oundvikligt.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Delvis har det väl redan förändrat vår kultur.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Tja.. jag vet inte.. neej jag kommer inte på något.. Jag bloggar alltså finns jag!

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Tja vet inte.. kul att stöta på människor som jag känner en viss samhörighet med.. människor jag aldrig mött annars.. Det är nyttigt ibland att få ta del av en annan människas åsikt för det kan utveckla dig själv som person..Det skrivna ordet är något jag uppskattar mer än TV etc.

Nu är mina bloggminuter till ända och kaffet doftar gott i personalrummet:-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så nice!
Jag gillar verkligen att läsa din blogg. Jag inbillar mig dessutom att vi lever i samma tempo och skulle ha SKETAskojj, över en flaska vin och lite käk.

//Mia

Pangbruden sa...

Mia.. Det tror jag med.. vi är ju nästan födda på samma dag t o m.. Vi får fixa det helt enkelt:-) Kram

Anonym sa...

Orkar tyvärr inte svara på dessa frågor till mig själv men roligt att läsa dina svar. Har lite mycket att göra nu på jobbet och på kvällarna har jag inte ork just nu att blogga lika intensivt för en period.

Hur som helst så har du alltid kloka åsikter och skriver tänkvärt!