2008-03-31

Om kossor och sommartid

Kor brukar reagera på sommartiden hävdar många bönder. De släpper till sin mjölk efter sin dygnsrytm och inte efter vad vi anser att klockan är. Det brukar ta någon veckan innan kossorna är i fas med tiden. Jag är likadan. Det tar en vecka innan jag anpassat mig till sommartid vanligtvis. När jag tänker efter så finns det fler likheter med kossorna. Jag är moderlig, har juver.. kanske inte mjölkstnnna längre men å andra sidan så har jag två. Jag släpper inte till utan att ha blivit ordentlig ompysslad.. Försök få mjölk ur en kossa innan hon blivit ordentlig omhändertagen först.:-) Blir jag vrång så går jag i sin direkt. Stångas gör jag när jag blir utsatt för oförätter och kittlar någon mig, ja då sparkar jag till. Förvisso har jag inte fyra magar men är jag riktigt hungrig då skulle man nog kunna misstänka det.

Kor är kloka och intelligenta djur, precis som vilken kvinna som helst. Tro mig jag har växt upp med dom och en kossa lurar man inte så lätt. Dom är vackra och vänliga. Har stark intuition, dom känner på sig när du inte är hederlig, och sårar man dom ja då har du en ovän för livet. Kor är som elefanter dom glömmer aldrig en oförätt. Sen är de till nytta för många så kossor ska man vara rädd om.

Muuuuuu

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket gulligt inlägg. Om kossor :-) Jag har respekt för alla stora djur... men kossor ser mest snälla ut.

Hästar däremot - läbbiga.

KRam.

Anonym sa...

Just det kossor är snälla! Hästar kan bitas det gör aldrig kossor iallafall:-)

Kram på dig Frugan!

Anonym sa...

Mamma Muu, är det duu, muu!

Anonym sa...

Gamm'gäddan har blitt en gamm'kossa..??? ;-) Men vad jag har förstått så är kossor fogöiga så där börjar väl likheterna gå isär...!

Anonym sa...

fogliga skulle det vara... j-a tangenter!

Anonym sa...

Det var ett lite filosofiskt inlägg och jag håller med, kossor är trevliga. Skulle kunna tänka mig att ha en. Men nu måste genast gripa in och försvara hästar. De är INTE läbbiga om de hanteras rätt. Det som ofta blir tok är att hästar reagerar instinktivt på det de uppfattar som faror, och är det en människa med så kan det blir fel. Men bits gör de inte ofta alls. Jag kan utveckla detta ännu mer om ni ber mig. Inte det, nähä...

Pangbruden sa...

Hästar ser faror överallt.. Jag är en äkta gammgädda med en kossas själ! ;-)

Anonym sa...

Nämen där har du fel, ang hästar alltså. Några enstaka hästar ser faror överallt, och de är inte mine kind of horse. En del är riktiga coola ena, kan nyfiket gå fram och undersöka caterpillars och annat spännande. En sån ponny hade min dotter, vilket charmtroll. I helgen var hon oxå hästvakt till en cool dam fast med drag under galoscherna. Oxå min typ av häst!

Anonym sa...

Nej då jag vet att en och annan häst är jättefin. Lång svans och så.. :-) Sen är dom söta när dom tigger sockerbitar. I mina yngsta år hade vi arbetshäst, Oldingen hette han men sen blev han utbytt mot en Ford 4000

annars föredrar jag pistolskyttar det är rätt behagliga djur det med:-)