2008-03-15

Vargars vara eller icke vara

Ok jag förstår om ni tycker bilden är makaber eller kontroversiell. En del tänker säkert åååhh vad bra, andra vad hemskt. Vadan denna bild då? Nej jag har inte jagat varg på morgonen. Skulle inte kunna skjuta något levande. Skjutit har vi gjort däremot, men på pappfigurer, ganska bra också:-) Vi for upp till Ramsberg i Norra länsdelen. Straxt inann ligger byn Gusselby. Där har under några veckors tid en ungvarg huserat. Oskyggt har han vandrat runt bland villorna och gårdarna. Länsstyrelsen beslutade om skyddsjakt och en skyttekompis som bor i byn fick bilden smsad till sig av några vänner, jägare som deltagit. Ämnet varg är kanske inte lika hett längre som det var för några år sedan. Lugnet verkar ha lag sig och och acceptansen i landet ökat. De flesta jag känner som bor i "vargrika" områden tycker det är ok med varg. Men en oskygg varg inne på tomten vill nog inte så många ha. Det Djuret mår säkert inte heller bra, och kan bli stressat.

Min åsikt om vargar är självklart varg men jag vill inte uttala mig till fullo förräns jag haft varg runt husknuten. Då först ska jag ta slutlig ställning. Hur som helst vad tycker ni? Jag vet ju att ni som läser kommer från alla möjliga delar av landet. Städer, byar, norr och söder. Har ni sett varg? Eller andra rovdjur? Har ni någon åsikt?

Jag har aldrig sett en fri varg, önskar jag fick det någongång. Tycker det är ett vackert och mäktigt djur, men jag skulle säkert bli livrädd:-)Än räddare skulle jag bli för björn. Som barn hade vi en slagbjörn runt gården som rev sönder får i mängder. Det var inte helt roligt, vi barn fick inte gå utanför grinden minns jag. Jodå den spårades och sköts. Lodjur har jag sett på ganska nära håll till och med, en fantastisk upplevelse. Häromdagen såg jag vildsvin. Mitt favvisdjur är nog annars Utter för de påminner mig om min kära pojkvän. Ni vet lugna, sansade, typer som mest flyter omkring och gillar att fiska:-) Hetsar upp sig först när man retar upp dom:-)

Ovanligt kontroversiell pangis idag minsann.

11 kommentarer:

Anonym sa...

määäh vad har du gjort?? //Monica

Anonym sa...

Absolut ingenting.. du får läsa texten:-)

Buzan sa...

jag kommer inte kommentera detta alls.. :(

Anonym sa...

jag blir galen på alla människor som blir upprörda över att det finns djur runt knuten. Vet sommarstugeområden där man blir upprörd över att rådjur HAR MAGE att äta upp deras jävla blomknoppar, hästar rör sig i området och SKITER, och katter travar över tomten och SKITER dom med i blomrabatten. Rubba vår tillvaro och ha mage att finnas till är väl bra fräckt. Nej, i bur eller i monter ska de vara, inte stöka till i vår tillrättalagda tillvaro. Nä fyn fan för människan (säger jag och en annan känd person)

Anonym sa...

Ja, jag säger bara en sak:
- Rödluvan ljög!!

Anonym sa...

Vill man ha en natur i balans så måste det finnas rovdjur. Det är de stora rovdjuren som ser till att hela biosystemet är i fas. Tycker det är hysteriskt kul att höra jägare gnälla över att vargen/björnen slagit deras hund. Jamen, vad tor dom egentligen? Att vargen bara ska sniffa doggen i röven och dra vidare? Låt vargar och björnar sköta sitt, så får vi sköta vårt. Och ja, jag bor i ett vargtätt område, men har tyvärr aldrig sett nån varg.

Anonym sa...

Det är för lite varg anser jag.

Anledningen är den explosionsartade tillväxten av vildsvin.

Djurarten är inte helt ofarlig. Under en rådjursjakt utanför Oskarshamn under 2004 blev en 9-årig jakthund attackerad och dödad av vildsvin. Enligt jaktlaget var det 10-15 vildsvin som attackerade hunden, som tros ha avlidit omedelbart av skadorna den tillfogades.

I regel är vildsvinet extremt skyggt och flyr så fort det känner lukten av en människa. På senare tid har man dock dokumenterat vildsvin nära människor och till och med inne i samhällen i Sverige. Detta beror på populationens ökning.

Vildsvinssuggan föder fem till sex (sällan upp till 15) ungar. Det händer att suggor föder två kullar om året men de flesta får en kull om året. Ungdödligheten hos vildsvin är låg. Vildsvin kan uppnå en ålder av 30 år.

Utan naturliga fiender hinner inte ens jägarna längre med att reducera vildsvinsflockarna. Så vargen behövs för att hålla vildsvinsstammen i schack.

Anonym sa...

Som djurvän gläds jag med era förnuftiga kommentarer! Tack för dom!

Anonym sa...

Som djurvän gläds jag med era förnuftiga kommentarer! Tack för dom!

Anonym sa...

jag läser nu,
stog ingen text förut ;o
Monica

Majsanochmalla sa...

Jag samlar på vilda djur... På landet är jag gäst hos dem... På min gata i "stan" är de gäst hos mig... Och det är okej... Bara de inte parkerar på min ruta!

Malladjurälskarebralla