2008-03-11

Obehagligt fikasnack

Dagens fikasnack här på jobbet var inte särskilt muntert. Vi hamnade på ämnet kvinno/hustrumisshandel. Den avslutande serien, Kungamordet, och den ihjälslagna kvinnan i Askersund låg till grund för samtalet.

Jag kan inte med ord nedteckna vad jag anser om misshandel..barn, kvinnor, män..eller djur för den delen.. Skulle jag skriva i klartext skulle den här bloggen få tvätta munnen med tvål och vatten. Det är få saker som väcker mitt förakt och mitt kalla hat så mycket som detta ämne. Vi avslutade samtalet med att konstatera att dödsstraff är inte nog.. 20 h pass i salttgruvor..lättklädda med slöa verktyg.. Vad sägs om det? Nej jag skämtar inte.. jag är gravallvarlig med en obehaglig smak i munnen.

En arbetsompis boendes i Askersund kände väl till kvinnan som slagits ihjäl av bygdens "fine" jägmästare. Han hade kastat henne ner för en trappa, kört över henne med bilen, dumpat henne i ett dike och därefter åkt hem till kvinnans son och sagt att nu kan du hämta morsan din i ett dike. För 3 månaders sen frigavs han från en tidigare misshandelsdom mot henne. Och hon gick tillbaka!!

Min största rädsla väcks.. tänk om min dotter hamnar i en psykopats våld. Den trevlige, otäcke och livsfarlige psykopatens våld. Vilken vanmakt! Hur skulle jag få henne därifrån.. jag skräms av en tanke som kanske aldrig kommer att inträffa.

Nej nu får jag ta o ruska upp mig lite så jag orkar med eftermiddagens alla konferenser..

17 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk även på din son i dessa termer. Även han kan hamna i en psykopats våld.

Anonym sa...

Aca.. ja usch

Majsanochmalla sa...

Ångest, ångest... Mina döttrars pappa är ett så´nt svin... Vilka män kommer de välja?

Mallaångestbralla

Anonym sa...

Mallan.. Du lämnade honom.. DET har dina döttrar fått med sig! Att inte stanna hos en idiot! glöm inte det! Kram i massor

Anonym sa...

ja det är för jävligt håller bara med dig!Ni skulle haft semlor till fikat istället för denna diskusjon *kram* dom blev goooodaaaa :)

Anonym sa...

Jag är i princip emot dödsstraff, men vad sägs om livstids halshuggning?

Anonym sa...

Varifrån kommer den vrede som som bor i de som slår? Går den att få bort? Och varför, varför, varför har en del så svårt att lämna ett sådant förhållande?

Majsanochmalla sa...

Tack... Pangisbruden... Jag gör mitt bästa för att kompensera...

Får man sen stöd i att det aldrig är okej att slå/psyka sönder. Så har man iaf en lite annorlunda värdegrund att ge sina barn...

Pok

Mallatacksambralla

Anonym sa...

Ja det är för jävligt!! Dessa sjukligt svartsjuka män som slår, våldtar och mördar, varför får det bara fortsätta. Under min tonårstid fanns det en tjej i bekantskapskretsen som var tillsammans med en svartsjuk kille. Hon blev sjutton år, han lever än i dag.

Anonym sa...

Tyvärr är det väl så att våld föder våld... Men våld kan brytas! Det går att ge sina barn en bra grund att stå på! Att vi männsikor vågar ta debatten, vågar låta bli att blunda, vågar anmäla och vågar gå emellan.. Vi ska ha en intressant värdegrundsdisskussion här på jobbet i den närmsta framtiden bla hur vi ska förhålla oss till det s.k hedersrelaterade våldet.. smygvåldet mot våra invandrartjejer.

Magnus: En nedbruten männsika måste ha hjälp för att orka ta sig ur.. dens psyke fungerar inte riktigt som vårt längre..

Malte: Im in!

Monica.. vill ha semla:-)

Bästaste.. ses snart


Heja Mallan btw

Anonym sa...

Jadu vännen... detta ämne är HETT o jag blir så där hetsigt upprörd varje gång man kommer in på det.

Samma sak när man pratar om barnmisshandel eller övergrepp.

Jag är för dödsstraff även om det är lite väl milt.

"Ja men tänk om de misstänkta ÄR oskyldiga då... bla... bla..."

Vi behöver inte gå in i den diskussionen nu.

Män som våldför sig på kvinnor, barn eller svagare människor över huvudtaget har inget värde what so ever. De som sparkar på de som ligger har inget gott i sig.

Jag har själv haft förhållande med en idiot/psykopat/kukhuvud som bland annat slog stekpannor efter mig, kastade ut mig i snön i bara strumplästen.

Jag lämnade svinet efter en kort tid såklart men det är ju tyvärr så att kvinnfolket ofta inte gör det när de hamnat snett i ett förhållande.

Det = tragiskt.

Oj vilken lång kommentar o vad fick jag sagt? Inget. Men men.

Buzan sa...

Nja, jag kommer sent in som vanligt och alla har redan sagt det som finns att säga..

/:(

Anonym sa...

åHHH FYYY FARAO!!

IDIOTER!!

JAG RYYYSER av sånt där.... :(

Ja, man är rädd om sina små hjärtan...det är ju som dom säger...man har hjärtat springer utanför kroppen iom att man skaffade barn!

Kramar Niinis

Anonym sa...

Oj.... när jag läser kommentarerna här inser jag hur mycket sån där skit det finns. Jag tycker Magnus frågor är väldigt intressanta.
Tidigare var min syn på kvinnomisshandlare eller våldtäktsmän ganska enkel: Det handlar inte om vård för dessa svin, det handlar inte om att "bota" dem så att de kan fungera som normala människor i samhället. Det handlar om att skydda oskyldiga människor. Lås in idioterna.
Kanske har jag blivit gammal, kanske har jag blivit klokare, men jag är inte lika radikal längre. Jag tror att det finns en anledning till varje människas beteende och jag tror att det med professionell hjälp och mycket arbete går att förändra. Det som krävs och i det flesta fall saknas är givetvis självinsikt hos dessa män. Om de inte själva förstår att de gör fel och att de behöver hjälp så går det inte.
Sedan kan man också undra vad det är för slags samhälle, eller vilket slags värld om man så vill, som skapar dessa män.
Något är fel här.

Pangbruden sa...

doc.. i stort sett klokt talat bortsett från en sak. man kan tyvärr inte bota en psykopat. Den "hjärnskadan" är beståeende och mycket farlig. Antar att du ACA med din proffession kan förklara närmre. Om du läser det här. Vi har fortsatt disskussionen här vid kaffebordet i dag igen. Vi har startat.. vi tar ställning! Kram ni alla kloka därute!

Anonym sa...

Åh, är det så? Hjärnskada?
Det hade jag förstås vetat om jag varit en riktigt doktor.
:-)

Anonym sa...

Well doc du är förlåten..Däremot så har manen tendens att sätt diagnos psykopat lite för lätt har jag förstått. Det är många kriterier som ska uppfyllas innan man är en "riktig psykopat" Klart är att det inte går att bota...