2008-03-05

Matvanor

Alla har vi olika matvanor men ibland blir det mer tydligt. De små brittiskorna är ju vegetarianer som ni vet. För mig innebär det ett tämligen hälsosamt leverne, där man tillsätter proteiner via bönor, soyaprodukter och liknande. Samt är noga med grönsaker och kolhydrater. Viktigt framför allt när man växer. Den ena lilla stumpan meddelade att hon åt yoghurt och frukt till frukost. Självfallet har jag laddat med massa färsk frukt.. Men nja.. det var ju sån där konserverad, efterättsfrukt hon menat.. suck.. Godis i förfinad form. Icke i mitt hus!

Igår när vi åt våfflor ville hon inte äta grädde, hon undvek fett. Helt ok för mig som inte nämnde något om fetthalten i våfflorna. Det lustiga inträffade senare på aftonen när hon glatt proppade i sig en halv påse chips! Sittandes nära den bleke Buppen i soffan :-) Men å andra sidan i chips är det ju inte så mycket fett...bara transfetter.

Nej britter borde gå kurs i hur man äter, vad man ska äta och varför man äter. Maten är ju ökänt otäck men nu börjar problemen dyka upp genom kraftig övervikt hos befolkningen med allt vad det innebär av följdsjukdomar.

Mallan och Majsans berömda kålsoppa kanske kan vara något?

I afton ska dom få äkta hederligt gott svensk potatismos med veggoköttbullar gjorda på Quorn alternativt falafel.

No rubbish in my house... inte vad det gäller mat i allafall:-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Quorn..... ve o fasa!! Smakar som det ej är ätbart, jag har testat en gång. Ja, jag kommer inte hem till er ikväll.

Anonym sa...

Nej du blev väl nästan döv efter gårddagens konsert:-)

Anonym sa...

Det är väl inget fel på Quorn, det smakar ju ingenting. Bästaste måste ha kryddat fel. Och hemmagjorda Falafel är en favorit.

Anonym sa...

Det var inte jag som kryddade........åt detta vedervärdiga på en midsommardag för fyra år sen. Aldrig mer!!

Anonym sa...

Nu vill jag faktiskt säga emot att qourn är helt OK i wok, som ersättning för köttfärs etc. Man ska inte bara äta det rätt upp och ner. Men är det inte typiskt engelsmännen, yoghurt och frukt, och då menar de sorgligt simmande krossad frukt i en deppig konservburk. Herregud! Inte föda.

Pangbruden sa...

Gatuflickan.. Nej det är för sorgligt, men ikväll har dom glufsat isig minsann:-) Dom där quornköttbullarna var inte goda, kycklingfilen på Quorn däremot brukar smakar jättebra. Har nog med kryddning att göra.