2009-01-07

Ny termin minsann

På plats. Ärmarna uppkavlade, telefonen har startat ringa och kön utanför dörren har redigerats.

Skolstart.

Säg mig hur kommer det sig att vuxna människor har så mycket sämre koll än ungdomar när de börjar studera? Många har absolut ingen aning om när de börjar, vart de ska vara eller hur de ska gå tillväga. Vissa saker kan jag förstår men när en människa i 30 års åldern ringer och frågar vad den ska läsa jag då fylls jag av förundran. Jag brukar fråga vilka ämnen de har sökt. Men det vet dom inte....

Jag började skriva en lång harang om det här för vi ser en hel del problem med vuxna som läser av fel orsak. De läser inte för att de vill eller behöver utan skolan och studielån blir en sista desperat inkomståtgärd.

Jag avstår dock, problemet lär inte minska bara för att jag har en harang här på bloggen. Tvärtom så bidrar den nuvarande finanskrisen, uppsägningarna och de mycket försämrade A-kassevillkoren till en ökning.

Ni vet den enes död....

4 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Jajja... Skjut dem bara! Du som kan! ;-)

Pok

Mallasaknarjudigbralla

Anonym sa...

Jag sitter många gånger som en fågelholk när vissa inte har någon som helst koll, eller än värre inte gör som man säger!!
Nä,nu ska nog jag ta mig ett hett varv med hela bunten:)
Nu kör vi Pangis!!
Kram lena.

LJ Media sa...

He-he.
Jag har en kompis som hade gått arbetslös alldeles för länge.
Han skickades på kurs av AF. Meningen var att han skulle plugga för att bli kontorsvaktmästare. Själv jobbade jag i det yrket när jag var 16 och behövde inte plugga för att få jobb. Nåväl, kompisen började studera. Efter tre månader sa han stolt att nu på måndag ska jag börja kursen för att bli kontorsvaktmästare.
Men vaddå, tyckte jag. Vad har du pluggat de senaste tre månaderna?
Jag gick en preparantkurs. De tyckte att jag skulle plugga så jag lärde mig hur man gör när man pluggar till kontorsvaktmästare, blev svaret.
Detta var på 1980-talet, men det verkar som att det är läge att återinföra preparantkurser:-)

Anonym sa...

LJ.. vi har orienteringskurser som kan likna det där, eller hade. Efter nedskärningarna inom vux har det blivit ett helt annat tempo här..