2009-01-22

Jag jublar!

Strålande av glädje brister jag nästan ut i lovsång över stoppet i köksvasken. Den har gjort mig äran att proppa igen helt och hållet. Vad vi än försöker med så envisas den med att ha en hel del vatten kvar i zinken och inte en hjälpsam karl i sikte så långt ögat når.

Nu är inte eders Pangbrud av den kalibern att hon kan skruva isär ett vattenlås själv, hon får snällt be en man om hjälp. Jag vet att bra kvinna reder sig själv men det gäller inte rörmokeri! Det finns anledningar varför man gifter sig.

Jag som inte ens är gift..

Det här innebär att vi inte kan köra diskmaskinen, ej heller diska för hand, vi kan inte ens skölja av matresterna från middagstallriken.

Strålande som sagt! Jag jublar och sjunger arior om vartannat.

Innehållet i dessa? Nej mina vänner de orden lämpar sig icke för min känsliga lilla blogg.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kaustiksoda!!

Pangbruden sa...

Fungerer icke denna gång....annars är jag ett stort fan..

sofie sa...

Fick lära mig av en vakt mästare i Åele:Koka upp hetvattten och häll det i vasken,upprepa några gånger.Kram

Pangbruden sa...

Har provat det med.. det verkar vara helt stopp i kröken..har to m provat rensaband.. Nu har det runnit ner men det går sakta..

Anonym sa...

bakpulver och het vatten!!

eller skruva loss skiten!

Malte sa...

Yoghurt då och då i förebyggande syfte till nästa gång. Bakrerierna i yoghurten äter upp det mesta och håller avloppsrörens insida ren så att det inte kan fastna glägg där.

Anonym sa...

Ska prova med bakpulver! -

Anonym sa...

Bakpulver är inte bättre än kaustik soda.

Svenskmastare sa...

Om du använder Kaustiksoda så får du rens själv!

Majsanochmalla sa...

Nej, nej... Inget kaustiksoda... Det blir stenhårt om det möts med vatten.. Och blir liggande..

1, skruva i vaskens sil. Det brukar sitta en skruv där. Ta bort. Ta en ståltråd gör en krok i ena änden och dra upp och net så långt du kan. Funkar inte det. Skruva tillbaka allt. OBS viktigt! Annars får man bara en massa delar som man inte vet var de ska vara.

Funkar inte det:

2, under diskbänken har du rören.. Du ska skruva bort den delen som ser ut som en kopp. Ha vattenhink i närheten... Mecks och gegga med ståltråden åt alla håll du kan. Rengör också... Skruva ihop..

Spola och kolla om det blivit någon förändring. Om det har släppt lite kan du hälla på Kaustiksoda. Och se vad det ger. Låt kranen stå på låååång stund.

Om inte det hjälper så skruvar du försiktigt loss varje del av röret, så långt du kan. Rengör m ståltråden åt alla håll. Skruva alltid ihop alla delar i ena satsen innan du börjar med nästa... Satans vad mycket delar man kan få över annars.. Glöm inte att packningarna ska vara med också...

Funkar ingenting av det så ring rörpularen..

Pok

Mallarörbralla

Anonym sa...

Jag har ingen kaustiksoda älskling!!!!

Flunkbuster sa...

Alla ni som rekommenderar Kaustiksoda ska gå och lägga er igen!-)
Det är en dödssynd att hälla i sådant sk*t i avloppet!
Det "pluttar igen" än värre om du har otur, för att inte tala om vad det kan göra med rörmokaren som ska dit och mecka.
Det är inte bara en gång man fått stänk i ögonen, på armar och händerna.
Det är inte roligt att få skador av kaustiksoda bara för att kunden "glömde" att tala om att man hade hällt i lite kaustiksoda också innan man kommit dit för att rensa.

Varje hushåll bör ha en "n*g*rläpp" hemma, en så´n där vaskrensare i gummi, ni vet!
Vid stopp i disken fyller man vatten i bägge hoarna och täpper även för det lilla överfyllnadsavloppet som brukar sitta lite högre upp i hoarna, sedan är det bara att börja "slörpa" med n*g*rläppen.

Funkar inte det så skruvar man bort vattenlåset under diskbänken och rensar alla krökar man kan komma åt.

Hjälper inte det så ringer man någon som kan det bättre, i Pangis fall så är det väl KP? ;-)

Anonym sa...

Jag skulle gjort som Malla jag!

MiasombeundrarMallaännumeranu!

Anonym sa...

Jag har provat n*g*rläpp det fungerar inte. I afton skruvas rören av och vi utför manuell rensning! Tack alla ni!!!