2009-01-08

Mina hjältar

LJ media utmanade mig att skriva om någon vardagshjälte jag känner till.

Jag har funderat och tänkt så det knakar men jag tror inte att jag känner någon s.k vardagshjälte. Ingen i min omgivning är särskilt engagerad i något, arbetar hårt för en god sak eller skänker massa pengar och gör insamlingar till de fattiga.

Däremot känner jag en hoper människor som lever ett anständigt liv. Vi skickar en slant till barncancerfonden eller har ett fadderbarn. Vi uppfostrar våra barn kärleksfull och engagerar oss i skolgång och deras fritidsaktiviteter. Vi lär dom vad som är rätt och fel och visar dom hur saker och ting fungerar. Vi betalar hederligt vår TV-licens och kyrkoskatt. Har vi ett fritidsintresse hjälper vi till i vår förening utan gnat men med glädje i hjärtat.

Vi pratar vänligt med våra grannar och vattnar deras blommor och katter under semestern. Under jul och nyår avstår vi raketer för deras hundars skull. Vi tar hand om våra gamla och är i allmänhet vänligt inställda till våra arbetskamrater, ingen mobbas på vårt jobb. När det kommer till våra närmaste vänner och familj finns det ingen hejd på vad vi kan göra för dom om en kris skulle uppstå. Någon gång om året försöker vi fara iväg på semester, gärna utomlands. Då småklagar vi lite på rummen, förfasar oss vad drinkarna har gått upp i pris men gläds åt sol, värme eller en fint preppad skidbacke.

Vi snattar inte i butiken utan gör rätt för oss även med självscannern och få av oss skulle "vabba" eller faskeligen sjukskriva oss även om det pågår ett VM i fotboll. Troligtvis beror det sistnämnda på att vi helt enkelt inte har råd att sjukskriva oss. Vi finner oss i den ena lagen efter den andra som är ute efter vår skalp och ser till att motionera och sköta oss så vi inte blir långtidssjukrivna. Skulle detta inträffa eller om vi skulle bli uppsagda, ja då kämpar vi förtvivlat för att få ett nytt arbete eller komma tillbaka.

Vi lägger oss inte ner förräns den dagen vi dör.

Dom kallar oss Svenssons och någonstans tycker jag nog att vi är lite vardagshjältar allihop av och till! Det är väl vi som utgör grunden för vårt samhälle.

Heder åt oss!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
Jag sällar mig till den gruppen

Du är "klok som en bok"

MiavillvaraSvenssonibland

sofie sa...

Samma säger jag.Kram

Anonym sa...

Mycket bra beskrivning!!
Skriver under direkt.
Ha det bäst min vän, kram lena.

LJ Media sa...

Då får väl även jag ta åt mig lite:-)

Anonym sa...

Ja, livet går vidare, även om det inte går något vidare...