2008-08-20

Var beredd..

..du vet aldrig vad en 15 åring vill när hon ringer dig på lunchen.

Satt i lunchmöte med chefen igår när Exfjåårtisen (Ex14) ringde.

Ex14: Hej mamma det är NN

Jag: Hej gumman.

Ex14: Får jag åka på språkresa?

Jag: Nu?

Ex14: Neeeejj 2009 såklart? Snäääällla mamma!

Jag: Ehh det kan jag inte svara på nu, jag vet inte, dom verkar ju inte så bra dom där språkresorna.

Ex14: Men jag vill åka på språkresa, J får ju, snääällla mamma.

Jag: Ehh kan vi prata om det senare, du ska ju inte åka nu.

Ex14: Ja men jag ska åka bara så att du vet.

Jag: Ehh vi får se, vi måste ju prata med pappa och mormor först.

Ex14: Mormor? Vad har hon med det att göra?

Jag: Mormor har med allt att göra vet du väl;-)Puss

Ex14: Jaaa ok då, puss

Man blir lite ställd kan jag lova, det är ju knappast något man kan svara på direkt, men chefen fick sig ju iallafall ett gott skratt.

Är det någon av er bloggläsare som har någon erfarenhet av språkresor? Själv är jag tveksam till dom. Även ni som inte kommenterar annars skriv gärna anonymt och berätta så jag har ett underlag för beslut:-) För nu komemr det tjatas om språkresa ända tills jag sagt ja eller nej.-)

F.ö fick jag plocka bort en fästing på knäet i morse, håll tummarna för att jag slipper Borelia.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Kära (naiva?) vän...det sista jag hörde om språkresor (via teven) var att de har ungefär samma upplägg som de skidresor jag deltog i under min ungdom. Den som var fullast och gjorde bort sig grymmast vann ett pris. Oftast vinner ledaren.

Hon kan väl åka på språkresa till Norge?

Pangbruden sa...

..Hon behöver inte åka på språkresa till Norge:-) Och är hon som du i din vilda ungdom blir hon inlåst forever:-) sen vet du väl at Naiv är ju det sista jag är.. jag behöver bara bra argument..Kram på dig

Anonym sa...

Tank pa vad som hande i Torquay nyligen.. Det ligger en hel del i vad Karin sager. Fraga dig sjalv och henne foljande:
- Vad vill du lara dig?
- Hur bra skall du kunna det?
- Vilken miljo ar bast for det?
- Vilka baskunskaper maste du ha med dig innan du aker dit?

Vad jag menar med detta ar att man noga maste analysera vad man vill lara sig och ur garna man vill lara sig det..
Min syster akte pa sprakresa till Torquay pa 70-talet och larde sig allt inom biologin som man inte fick veta i skolan. Engelskan var lika dalig som forrut..

Vis av detta sa fick jag av min far istallet, som beloning for flitiga franska-studier, en interrail resa med honom under tva veckor genom hela Frankrike dar jag fick vara den som skotte konversationen och han sedan "utvarderade" mina insatser. En av mina absolut mest fantastiska upplevelser i livet!
Men supa och vad det nu mer gjordes i Torquay fick jag inte lara mig..

Och skall jag verkligen lara mig nagot sa ar det basta att inte resa med kompisar, utan aka sjalv till en familj dar jag "tvingas" prata spraket hela tiden. I annat fall blir det mest festa och prata svenska..

Pangbruden sa...

Jodå jag är mycket medveten om vad som kan hända på dessa språkresor och jag är inte pigg på att hon ska iväg... får försöka locka med något annat:-) New york kanske

Anonym sa...

Min son har varit på språkresa 2 ggr. Båda ggr till samma ställe.
Han reste med Språkpunkten de ordnar olika typer av resor.
Han var i England Ascot, det var en internationell skola med totalt 2 svenska elever, de bor i egna rum osv..du kan läsa om kursen om du går in på Språkpunktens sida.
Det är språkresa att åka och festa med andra svenskar....hmm.
han var 15 o 16 de åren han åkte.
Inte billigt men som sagt man får kontakt med ungdomar världen över.

Pangbruden sa...

Tack mimmi för fint tips! Jqag ska kolla det.

Majsanochmalla sa...

Jag är, som vanligt, käringen emot.. Jag tror språkresor kan vara jättebra.. Bra arrangör.. Med bra koll..

Pok

MallavarssonaldrigvillemennärhanvilleskullejärpenåkatillAustralienbralla

Majsanochmalla sa...

Sen undrar jag så klart... Har våra barn samma mormor!?!?? ;-)

Pok

Mallaocksåensånbralla

Anonym sa...

Troligen Mallan.. tur att dom finns:-)

Monica sa...

hahaha fråga mormor jag vill också ah en mormor till min dotter!!
Roligt att du tar upp just detta!
Här var det malenes kompis mama som tog upp det 28ooo kr?? glöm det ! jammen detta är om 2 år isåfall !
spelar ingen roll!

Men nu ska det bli spännande och se vart detta hamnar!

Kör på NY istället det är säkert roligare och TRYGGARE!!

Anonym sa...

Ja men dit är det inget att åka med kompis...utan dit åker man själv ! Flyga själv, titta efter t ransfern själv när man är framme på flygplatsen osv många nyttiga erfarenheter

Anonym sa...

.. kollade lite på språkpunkten.. hon hinner inte fylla 16 år.. ska jag vara ärlig är det bättre hon pluggar ett år på high scholl när hon fyllt 18. Min dotter vill inte åka på språkresa för att lära sig språk, hon vill ha kul och det tror jag itne hon är mogen för än. Hon är en "liten" 15-åring. men det är kju alltid kul att debattera med sin mamma:-) Tack alla!

Anonym sa...

Jag har trugat, bönat och bett min dotter att hon ska åka på språkresa. När jag var ung hade mina föräldrar inte de ekonomiska möjligheterna att låta mig åka. Vi reste sällan (aldrig...) utomlands. Nu är läget ett annat, vi reser mycket. Men dottern VILL varken åka på språkresa eller semster utomlands :-(

Anonym sa...

Jag drog till Jersey, fejkade ett leg och söp mig så redlös att jag fick ledas genom tullen hem. Så det verkar vara en bra idé...;)

Pangbruden sa...

Bitte: Du kan få adoptera mig:-)

Magnus: Nu har ju min dotter inte dina gener.. :-)

LJ Media sa...

Jag var på språkresa som 13-åring. Reste till Great Yarmouth med dåvarande bästisen och bodde hos en bra familj.
Tack vare kul sällskap av polaren samt en bra familj blev det ett par oförglömliga veckor.
Se till att dottern får med sig en kompis som inte triggar henne till dumheter så blir det säkert toppen.
Don´t worry!

Anonym sa...

Jag har ju varit på språkresa själv när jag var 16. Jag var till england med två av mina kompisar och bodde hos en värdfamilj. Min erfarenhet var att man inte lärde sig så mycket engelska, men tycker ändå att det var en nyttig erfarenhet då man klarade av mer än man trodde. Det ordnades disco (och såklart massa andra aktiviteter och resor) utan alkohol, men det är klart om man verkligen vill bli full så skulle man nog kunna hitta nått. Sen att jag kom hem med en piercing i ögonbrynet är ju en annan sak.... du får va tydlig med vad hon får och inte får göra där :)