2008-08-28

Om sniglar och ambulanser

I morse hamnade jag bakom en dam som hade allt annat än bråttom. Troligtvis har damen ifråga ett mycket oinspirerande arbete eftersom hon saktade ner farten mer och mer ju närmre staden Hallsberg hon kom. Jag ser ingen som helst anledning till att köra i 60 på 90 väg eller mer eller mindre stanna bilen om det blir 50.

Hur som helst så kröp damen fram, då vi hade ständigt möte gick det inte att köra om. Helt plötsligt dyker ambulansen upp bakom mig, blåsjus och sirener och med blinkande helljus. jag vill ju snabbt ta mig åt sidan så att de kan komma förbi, liv ska räddas! Jag kan inte svänga åt vänster då vi är på en viadukt och det finns ett staket bredvid mig. Jag blinkar förtvivlat till snigeldamen framför för att förmå henen att öka farten så vi kommer ut på en bredare väg. Men jag är ute i ogjort väder, hon fortsätter att krypa fram. Till slut dyker en liten ficka i form av en cykelbana upp och jag svänger snabbt in på den så att ambulansen äntligen kommer förbi. Den tutar och blinkar åt snigeldamen men hon fortsätter ändå att krypa fram!

Hur i hela fridens namn är man funtad då?! Jag hoppas verkligen att om jag någon gång är i behov av ambulans och akutsjukvård att kä-ngen i den röda lilla bilen står hemma tryggt parkerad i garaget! Visst är det väl böter på sånt? Förhindrande av framryckande uttryckningsfordon?

14 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Jä... la kärring..

Hon visste inte om plikten att ha koll på både framför och bakomvarande fordon!?!? Satani perkele..

Så´nt hindrande av trafik går fetbort... Människoliv är asviktigt!

Ha en bra dag!

Pok


Mallablevhindraditrafikenpgaambulanshelikopterimorsebralla

sofie sa...

Dom kanske ska införa lagen som det bara ha snackat om:vid 70 år omtag av körkortet o hälso synkontroll.Stackars dig o ambulans personalen.(fast det är ju lätt för mig o säaga som inte har något körkort.)

Anonym sa...

Det verkar bli dags att göra 5-10års-kontroller på om man ska få behålla körkortet när man passerat en viss ålder.

Och ja, det finns en skyldighet att lämna plats, men om det finns böter på det vet jag inte

Anonym sa...

Det värsta var att damen ifråga var relativt ung.. ca 35-40 år!!! Det gör det nästan värre... Det var en cyklist som blivit påkörd av en bil.. tillstånd för cyklisten okänt:-(

Den allvetande brädhögen sa...

...å andra sidan, så vet ingen varför hon körde så sakta...hon hade kanske skäl som ingen av oss kan gissa oss till...
Jag förstår mycket väl att du blev stressad och kände dig skyldig till förseningen av ambulansen.
Samtidigt är jag övertygad om att ambulanspersonalen kunde se orsaken till varför du inte kunde göra något.
DU gjorde så gott DU kunde!

Anonym sa...

Tack Stina.. men jag kände mig inte skyldig mest irriterad på damen framför.. jag tror hon var så inne i sitt att hon inte ens märkte av att det var bråttom.. Hon körde märkligt hela tiden.. Tyvärr, vem vet hon kanske var berusad.. det förekommer allt för ofta.

Den allvetande brädhögen sa...

Jo, det är sant, tyvärr, att det tydligen kryllar av drogpåverkade bilförare ute på vägarna...

Anonym sa...

Ja det skrämmer mig massor.. och man är alltid lite på sin vakt när man pendlar. Åhhh vad jag är glad att du är tillbaka Stina!

Den allvetande brädhögen sa...

TACK :-)!!!

Den allvetande brädhögen sa...

...och läste nyss att cyklisten avlidit, en 80-årig man...

Anonym sa...

Vad hemskt, jag förstod att ambulansen hade bråttom:-(

Flunkbuster sa...

Det där med snigelbilister är ett rent otyg.
Här på Stavsnäsvägen har vi numera 70 hela vägen från Gustavsberg och ut till Djurö. Förr körde man 90 på denna väg, lätt och ledigt.
För att vi verkligen ska hålla hastigheten har man också satt upp en massa hastighetskameror längs vägen. Vägverkets tanke är god.
Problemet är bara alla dessa förb*nnade "sniglar" som ligger i 40-50 nästan hela vägen och som till på köpet bromsar in så fort vägen svänger litegrann.
När de närmar sig en hastighetskamera är de ibland nere i 30-40 km/tim.
Ibland har man bara lust att preja dem av vägen.
Stavsnäsvägen är f ö helt omöjlig att köra om på om man inte har dödslängtan.

Anonym sa...

Det är faktiskt skrämmande hur många gamla/unga/män/kvinnor det finns i trafiken som inte borde ha körkort och när det gäller vissa äldre människor som min mor så vet dom inte vad backspegeln är till för!!! grrrr!

Anonym sa...

Själv är jag upprörd varje morgon som jag kör till jobbet:-)