2008-08-08

Bra recept

Min goda vän Lotta, hon med bokbloggen ni vet, har liksom mig fler intressen än läsning:-) Vi gillar även matlagning och delar gärna med oss av våra recept.

Jag lovade ju i ett tidigare inlägg att jag skulle blogga lite om min passion matlagning och en god middag startar alltid med en drink. I ett trevligt litet mail för en stund sedan fick jag dessa ypperliga tips av Lotta vilka jag gladeligen delar med mig av. Så här får ni några recept som jag lovar kommer göra succe. Det kommer bli en middag ni sent kommer att glömma.

SCREWDRIVER
17 cl Vodka
1 st Apelsinklyfta
Häll vodkan i halsen och titta på apelsinklyftan

GETING
17 cl Vodka
1 st Geting
Skär getingen i delar, stoppa den i vodkan

VARGTASS
1 liter Vodka
1 st Lingon
OBS! Om lingonet får ligga i för länge kan smaken lätt bli fruktig

TEQUILA SUNRISE
1 liter Tequila
Drick tequilan, slut ögonen. Vakna i sol/trapp-uppgången

PAJALA SUNRISE
Ett glas hembränt med en falukorvsskiva i

ATOMUBÅT (Norrländskt recept)
1 stort ölglas med hembränd sprit
1 st snapsglas med öl
Häll upp spriten i ölglaset, fyll snapsglaset med öl.
Släpp ner snapsglaset i ölglaset. Drick och glid in i dimman

KAFFEKASK A LA NORRLAND
1 st Sockerbit
Kaffe
Hembränt
Släpp ner sockerbiten i den tomma kaffemuggen.
Häll i kaffe så du inte ser sockerbiten. Fyll på med hembränt
tills du kan se sockerbiten igen. Slappna av och njut

ASSI DOMÄN
6 cl Vodka
1 st snapsglas
1 ruta toapapper
Fyll snapsglaset till bredden. Ta sedan en ruta toapapper, vik ihop och placera i glaset. Häll sedan alltsammans i munnen, svälj vätskan och sug på papperet i glaset. Så enkelt - så gott!

GÄLLIVARE SUNRISE
Lika delar hembränt och surströmmingsspad i ett STORT grogglas, kläm fast en skiva rökt korv på kanten

FINSK SOMMARSOPPA
Man tager en djup tallrik som måste vara blommig, fyller den med hembränt och äter med sked

Ett alternativ, som serveras i Jukkasjärvi, består av en hela Kosken i en blommig tallrik. Då är sked ej nödvändigt.

KAFFEKASK A LA KALIX
Knyt fast en kaffeböna i en sytråd, doppa snabbt som fan i en 1/2 liter hembränt, drick och njuuut!

WHITE CHRISTMAS
Vodka blandas med tippex....
Suddar bort allt minne!

HASCHI BASCHI
Vodka och Desivon
Vidare kommentarer ej nödvändiga
________________________________

9 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Tack för recepten, de ska kopieras och sparas bums!
Ett bidrag till:

FINSK CHAMPAGNE
1 L Koskenkorva
2 påsar Samarin

Pangbruden sa...

Mycket Samarin.. det räcker kanske med en påse:-)

Anonym sa...

YES! Nu är helgen räddad ;)

Anonym sa...

Apprå på champange.. ta lite vittvin och dra den i en sodastream.. ska tydligen funka bra. Då får man billig fuskchampange :)

Anonym sa...

Tack för tipset Buz:-) Trevlig helg

Anonym sa...

.....en middag som ni sent kommer att glömma, säger du.
Jo, Jo, när jag har avverkat de två första recepten och håller på med det tredje så kommer det bli väldigt svårt att läsa och fixa de övriga.Jag kommer aldrig hinna med soluppgångarna och norrlandsdrickat

Anonym sa...

Jag tål inte så mycket och så kommer jag ha glömt bort ALLT.

Anonym sa...

Toppen, Pangis! Jag och Jansson ska ha vårt årliga cocktailparty nästa helg. Cosmopolitan var spikad, så klart, men nu vet vi hur resten av drinklistan ska se ut. Haha, tanterna kommer att ramla ner från min altan:-)

Anonym sa...

Bästaste.. du som är vältränad och allt..

bitte.. gör en meny och lägg fram på borden:-)