2008-11-07

Trolltips och andra morgontankar

Slaget vid Lützen är över, dimman har lättat och landet har rest sig ur sin mjölkvita tjocka. Helgen är i antågande.

Tanken är att teensen ska komma hem idag men den stora Buppen även kallad Fjunet ligger i magsjuka och då tycker jag han lika gärna kan vara kvar hos sin far:-)Det räcker att en familj smittas ner.

Nu brukar vi förvisso klara oss fint från magsjuka. När teensen var småkids och jag var mammaledig ryckte jag in i bland och arbetade extra på ett äldreboende. Där fick jag tipset att svälja 10 hela vitpepparkorn om någon i min närhet drabbades av magsjuka. Vet ni, det har fungerat. Så fort någon i familjen blir dålig har vi andra svalt vitpepparkorn, jag gav det även till kidsen men i mindre mängd när de var små. Har inte infektionen gått för långt brukar man klara sig. Mitt bästa huskursstips all times!

Ett annat jag gladeligen delar med mig av är att om någon bränner sig så dela ett Aloe Vera blad eller ett blad från en s.k Penningblomma och lägg den "blöta" sidan mot såret. Läker snabbt och lätt samt tar bort smärtan. Det fungerar bra även på övriga småsår och insektsbett.

I dagens tider kan det vara smart att vara lite trollkunnig:-)

F.ö läser jag och förundras över Gällivarejägaren. Vad är det för bestalistiskt mord han utfört egentligen? Jag känner förtvivlan över den stackars mördade kvinnans familj men även för jägarens fru och barn. Att vara familj med en person som är kapabel till något dylikt?

1 kommentar:

Anonym sa...

På bryggerier världen runt brukar man ha Aloe Vera-plantor i händelse av brännolyckor, men i Sverige får man inte ha blommor i livsmedelslokaler. :-S