2008-11-20

Money makes the boss..or?

VD´n för posten har en månadslön på 900 000:- Det motsvarar 45 brevbärardistrikt. För att posten ska ha råd att utbetala den lönen ges personalen ingen julfest i år. Tacka sjutton för att man är tvungen att lägga ner svensk kassaservice.

Jag är allergisk mot dessa idiotlöner. Jag ifrågasätter om människorna med dessa fantasisummor i lön verkligen gör skäl för sin inkomst. Vad ska man kunna och hur mycket ska man arbeta och på vilket sätt ska man bedriva företaget om man sitter med en månadslön på runt en miljon?

Jag har inte svaret på det men en sak är jag säker på, varsel och neddragningar hör kanppast hemma i sådan verksamhet? Om företaget presterar så dåligt att man måste varsla och säga upp anställda för att få det att gå runt, ja då har chefen yttersta ansvaret för att det gått snett.

Den som ska varslas då är väl han?

Han ska definitivt inte behålla astronomisummelönen.

Har jag fel eller?

9 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Om ett fotbollslag spelat dåligt en längre tid sparkar man inte spelarna utan det är alltid tränaren som får gå först. (utan "fallskärm" och pension)
Likadant borde det naturligtvis vara inom affärsvärlden.

Anonym sa...

Det är horribelt hur chefer och ledare kan kvittera ut sådana fantasilöner. Än mer horribelt blir det när man i samma veva varslar och säger upp medarbetare.

Anonym sa...

Helt rätt tycker jag, är ju egen som du vet och man jobbar ju häcken av sig men kommer aldrig upp i dom där summorna på år ens en gång. Posten är ju ett kapitel för sig det skulle ju gå att samordna all distribution på ett mer smart sätt ex. Brev, tidningar och på det sättet halvera utdelnings kostnaderna.
Ha det bäst vännen ,kram lena.

sofie sa...

Nej, jag har bredbandsbolaget.Com hem har jag hört är inget direkt seröst företag.Det brukar inte fungera som det ska,men det verkar väl inte riktigt det här företaget heller göra.Jag tyckte det lät "lite lön åt gubben"efter som bankernas chefer går med en pension på 3,4 miljoner i månaden.Dom har nyligen haft debatt om det här på tv:en det är tre eller fyra som har det bla.Nordea och jag tror även Handelsbanken.En till och med hade en miljon extra.

Anonym sa...

Jag håller med! Även om det självklart måste vara så att de som leder stora företag ska tjäna bra med pengar så måste det finnas nån djävla gräns!

sen alla dessa fallskärmar för försäkringsbolagsgubbar och andra ska vi bara inte tala om....

Det känns fördjävligt när människor som gör de riktiga jobbet som t ex min tjej inom äldrevården tjänar uselt o

Monica sa...

sjukt sjukt blir bara förbannad !
ingen förtjänar dessa pengar !

Majsanochmalla sa...

Pangis... Kunde inte sagt det bättre själv... Jag är med dig helt!

Pok

Mallakryapådigbralla

✿Ewa sa...

Helt rätt rutet! Hörde Marianne Nivert som anställt honom och gett honom lönen igår på TV. Blev inte mindre arg efter det...han fick samma lön som den tidigare chefen hade haft! Men denne hade haft hälften i pensions avtal osv osv....Äsch, själv löneförhandlar man om hundringar...
INGEN kan vara värd en sån lön...inte en chans!!

Anonym sa...

Om alla chefer ska tjäna så mycket så finns det snart inga pengar över till arbetarna. Arbetarna blir slavar och cheferna kan ägna sig åt välgörenhet för att inte må dåligt.
En perfekt värld enligt kapitalismen. Huvudsaken är ju att vi har demokrati så att det inte blir revolution.