2008-11-20

Charmen på Forex

Växlade brittiska pund på Forex idag. Den unga kassörskan var så gullig och entusiastisk och frågade mig noga om jag skulle ta ut pengar på mitt kort i London. Ja svarade jag men fick då en lång harang tillbaka om vikten av att växla in allt innan så att jag slapp dyra avgifter i utlandet.

Jag log för mig själv men hade inte hjärta att börja argumentera och försöka förklara för henne att jag reser utomlands ett par gånger varje år. Då har man hyfsad koll på kortuttag, växling, kurser etc. Jag växlade in lite extra:-) Hennes charm gjorde mig glad.

När hon fick klart för sig att jag skulle till London frågade hon ut mig om staden, fortfarnade lika glad och charmig. Hon och pojkvännen skulle dit tredje advent och hon ville veta allt. Tack o lov för mina teens som varit där mer än mig (Jag har bara en Londontripp i bagaget.) Jag kunde tipsa om Camden Market som är suveränt för ungdomar, hur man via internet köper T-banekort hemifrån, hur det ser ut på Stansted och att London Eye suger:-) Hon blev överlycklig.

Unga tjejer som hon kunde få bra betalt tycker jag, entusiasm, vänlighet och sprittande glädje samtidigt som hon var både intresserad och informativ. En bra kombination.

Om hon nu inte jobbar på provision förstås. Då är jag ju ordentligt förd bakom ljuset:-)

Och hon oerhört lämpad för sitt jobb:-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underbart med entusiasmerare i serviceyrken. Dom är inte så många vilket gör att man blir extra glad när man stöter på nån. Trevlig resa!

Anonym sa...

Växelkursen, Pangis, du glömde skriva växelkursen! Så jag kan berättade den för min Jansson - hon har stenkoll på valutor.

LJ Media sa...

Passa dig om du betalar med kort på flygplatsen. På Heatrow frågade de om jag ville bli debiterad i pund eller svenska kronor. Av bekvämlighetsskäl valde jag kronor och åkte på världens strafftillägg. Handla med pund om du lämnar kortet till pundhuvudena i London:-)

Anonym sa...

jag är kung där man minst anar.
jag har ALDRIG slutat skriva, och ni läser det varje dag. så mitt valda namn är inte helt ur kurs.
min respekt till dig för att du läser och kommenterar på så många bloggar varje dag....

Anonym sa...

Har annars hört att dom på Forex kan växla väldigt i humör.

Anonym sa...

Hoppas att du får en underbart härlig rsa, Kompis!

Kramar

Miasomönskartrevligresa

✿Ewa sa...

Jag var med om liknande i somras när vi skulle till Frankrike och växlade pengar. Det kändes väldigt ovant med hennes glada entusiasm....men den smittade och det är ju entusiasmen o glädje som som jag saknar inom de flesta service yrkena. Där det egentligen vore ett måste för att få jobbet.

Ha det skönt i London :).

Anonym sa...

Tack LJ, det ska jag minnas!

Bitte: 2 dagar försent.. 12,46 fick jag.. Bästaste hade 11,96..för ett par dagar sen.. :-(

Baristan: Man blir nyfiken.. kan du vara Carl XVI Gustaf? :-)

Tack alla jag ska ha det underbart

Anonym sa...

London var underbart, ibland räcker en resa ;) Vi hade det otroligt mysigt, hann dock inte med Camden market men en förlovning på marknaden i Hyde Park. Det minnet kommer jag bära med mig livet ut. Liksom din text som värmde en tråkig grå dag på jobbet, som förövrigt chefen hittat. Fråga mig inte hur, men tack för att du förgyllde min dag.

Hälsningar Josefin som sålde lite extra GBP till dig i kassan på FOREX Bank i Marieberg Köpcentrum.

Ps. Jag går inte på provision. :)