2008-11-03

Pangis goes politics

Scannar av nyhetsblaskorna i hopp om att finna något att uppröra sig över. Men nej, det mesta handlar om "old news", lite tragiska vägolyckor som skett i helgen, dokusåparesultat som för mig är totalt ointressant och så det Amerikanska presidentvalet.

Jag borde vara mer intresserad av presidentvalet i USA men det är svårt. Det mesta handlar om att svartmåla sin motståndare så mycket som möjligt. Klädkonton hit, busringningar dit och illegalt invandrade fastrar är det som slås upp. Visst pratas det litegrann om vilken politik de tänkt sig att bedriva men det kommer lite i skymundan. Mest handlar den debatten om vilken usel politik motståndarsidan bedriver.

När jag röstar vill jag sätta mig in i vilken politik som tänkts bedrivas, vad partiets grundideologi står för samt tänka till en gång extra. Är det valfläsk eller finns det någon realistisk möjlighet att genomföra det som utlovas. Jag försöker även tänka i konsekvens. Om den utlovade reformen genomförs hur påverkar det då samhället, för och nackdelar, och är det något jag kan ställa mig bakom? Jag är ingen lättköpt person och jag kan även tänka mig att rösta olika i riksdags, kommun och landstingsval.

Vad gäller USA´s presidentval i morgon så är jag, likt många Européer, för Obama Barrac. Vi har en tendens att gilla demokraterna här i krokarna.

Jag gillar även tanken på den första färgade presidenten, synd bara att han är gift med en kvinna och inte en man:-)

Ultrakonservativa högern i USA är värre än vad Hägglund någonsin kommer att kunna drömma om att bli.

Alltid något...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det optimala skulle ju varit om han dessutom varit kvinna. Den första svarta presidenten och den första kvinnliga.

Anonym sa...

Jag har röstat olika i alla valen hehe:)Jag och maken röstar inte lika,fast det går bra ändå:)
Hoppas att det blir den första färgade som vinner.
Ha det bäst, kram lena.

Anonym sa...

Letat efter ditt inlägg i Tara,utan att hittat.
Hjälp!!

Pangbruden sa...

Klicka på länken i min blogg Lena.. borde fungera.. Hon lade in det den 31/10..

Kram ni båda

Anonym sa...

Sv:Det var en konstig upplevelse. Dom ortodoxa judarna var helt besatta av muren,för det är ju deras heligaste plats.
Finns hur mycket tokigt jag kan berätta om som hände där nere, fast det kommer på en annan sida senare.
Letar fortfarande efter inlägget :)
Kram lena.

Anonym sa...

Spelar det någon roll vilken marionett som blir USAs president?

Anonym sa...

Ja Malte.. det gör faktiskt det..eftersom det speglar väldigt mycket av världsläget..bla ekonomiskt. Tyvärr men så är det

Anonym sa...

Tyvärr tror jag inte att marionett-presidenten i USA har så stor betydelse. Jag har väl läst för mycket Tom Clancy.