2008-10-08

Stora mötesdagen

Den här dagen ska ägnas åt ett fenomen som kallas mitterminskonferens. Personligen anser jag att det är ett gammaldags förhållningssätt i skolvärlden. Samtlig personal, samlas och diskuterar vissa elevers problematik, närvaro alternativt förhållningssätt till skolan.

Fördelen är att vi lättare upptäcker ev problematik såsom dyslexi och liknande. Vi ges också möjlighet att stoppa elever som inte sköter sina studier men som uppbär studielån från CSN. Lånar man tusentals kronor i månaden är det viktigt att man ser till att man får något för pengarna. Studielån ska betalas tillbaka och det är svidande tufft, ingen pardon från CSN. Men man ska inte skriva in sig på en kurs, låna massa pengar och sen inte läsa kursen. Studielån ska inte vara en kortsiktig lösning på en människas ekonomiska problem, då spär man bara ytterligare på problemet. Vi gör dom en björntjänst.

Nackdelen är att dylika möten ska ske mycket oftare inte en gång per termin. Jag har lobbat lite sen jag började här för ett år sen och sakteliga börjar lärarna inse problematiken som uppstår när elever får vara inskrivna för länge.

Jag gräver mig fram sakta men obönhörligt framåt och med tiden kommer det här bli en formidabel arbetspalts:-)

I kväll fortsätter mötandet, styrelsemöte med skytteklubben. Bara vi är färdiga i god tid för det är onsdag och jag vill inte missa mitt favoritprogram kl. 21.00.

1 kommentar:

Anonym sa...

Godförmiddag!
Det låter spännande vad som ska tas upp där.Hör att du har fullt upp:)Ha det gott ,kram lena.