2008-10-25

Ja ja nu är jag här:-)

Vi är som en familj i en amerikansk film när vi träffas allihop. Vi sitter och äter runt stora middagsbordet och alla pratar i munnen på varandra och skrattar. Faster och farbror i varsitt högsäte, alla barnen och jag med min flock på sidorna. Jag ingår i barnaskaran, min relation till min yngsta faster är på det viset.

Liten Vidar var ljuvlig!

Förmiddagen har handlat om det djupa samtalet. En av mina bästa vänner har problem med sin tonåring som mist skolmotivationen helt. Jag vill inte gå in närmre på hela problematiken men efter ett tretimmarssamtla tror jag mig ha rätt när jag säger att det kommer att gå bra. I slutändan blir det bra.

Åren i skolan har lärt mig att killar i åk åtta som rasar, reser sig i åk nio. Dom flesta blir förr eller senare vanliga trevlig unga män. Även om det under några år ser tufft ut och kräver en del arbete från samtliga håll. När dom inte blir det beror det oftast på att dom har taskiga förutsättningar från början. Med vanliga engagerade föräldrar runt sig rider de flesta ut hormonstormen till slut. Nu vet jag att det finns nyanser i det här, även hos min vän. Jag beskriver bara väldigt ytligt och föröker mig inte på att ge några indiduella lösningar, vilket man alltid föröker med irl.

Sonen sover efter nattens eskapader, dottern och jag ska krafsa lite löv och putsa ett par fönster. KP raringen smsar pussar och från liten Tass kommer det kramar.

Dagen ser med andra ord ut att bli förträfflig:-)

2 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Pangis har det riktigt bra i sitt liv och med sin familj. Jag är nästan lite avundsjuk!
Det där med barnen och skolmotivationen håller jag med fullständigt om.
Min son var skoltrött i 8:an och hade IG i många ämnen, ändå ryckte han faktiskt upp sig så till den milda grad i 9:an så att han fick stipendium som den elev i skolan som gjort den bästa "uppryckningen" under året.
Inte illa gjort i en skola med 550 elever.
Nu går dottern i 8:an och det är nästan lika illa där, hoppas bara att hon gör likadant som sin bror gjorde i 9:an.
Jag hoppas hon kan övertalas och inse nyttan av skolbetygen men det är lite svårare med tjejer då det är så mycket annat viktigt i sin vardag som verkar gå före skolan.

Anonym sa...

Flunken.. tack för det men jag lovar, det är inget att vara avundsjuk på.. det finns brister här med, som hos alla andra..

Jag tror det reder sig med dottern med.. Bra föräldrar ger bra barn.. så är det för det mesta. Fin helg till er