2008-10-15

Boktips

Nej jag tänker inte ta upp konkurensen med Lotta och hennes bokblogg men ett litet tips till er boknördar kan jag inte låta bli så här i höstrusktider.

Lina Forss böcker Vildängel och Hallonbäcken! Två suveränt skrivna, något självbiografiska böcker om hennes uppväxt och ungdomstid på 70- 80- och 90- talet. Vi som är födda på 60 talet känner igen oss i mycket. Hon har en förmåga att beskriva tidsandan på ett sätt att minnen väcks. Nu rörde sig väl hon i kretsar som jag inte hade tillgång till men hon skriver på ett mycket personligt och igenkännande vis. Det är inga skvallerböcker utan utgår från hennes syn på sin egen tillvaro och en sak är säker, även om man har pengar är det inte lätt att växa upp. Jag gillar hennes språk med. Båda böckerna är sträckläsarböcker och just nu njuter jag nattetid i sängen iförd pyjamas med pocketupplagan Hallonbäcken i handen.

KP får sova hemma hos sig själv:-)

4 kommentarer:

Monica sa...

jag löpte dom men har inte läst dom tror jag gav dom till svägerskan kom aldrig in i den ;(
Hon bloggad eockså på TARA brukar käka lunch med tara christina
*kram* skvaller Monica hehe ;)

Pangbruden sa...

GÖR HON? Det måste jag kolla.. synd att du inte kom in i böckern...du missade något för dom är underbara:-)

Anonym sa...

Dom där böckerna har jag inte läst,låter ju mycket läsvärda:)
Ha det bäst, kram lena.

Anonym sa...

jag tycker pocket är dryga att läsa. Fungerar dock på tåg. Men helst ska det vara en inbunden.