2008-12-02

Smarta fiskar!

Den som säger att akvariefiskar inte har någon hjärna är välkomna hem till KP.

Där bor dom smartaste akvariefiskar jag stött på. Ja ni läser rätt, akvariefiskar! Ni vet guppisar, neontetror, malar och allehanda andra små rackare som simmar fram och tillbaka i sin vattenfyllda glasbur.

Varje eftermiddag när vi kommer hem från arbetet står hela högen i hörnet och glor på oss. Ivrigt spanande och glupande hungriga kan dom knappt bärga sig tills vi öppnat locket och slängt ner några nypor fiskfoder. Varje dag! Man ser hungern ur ögonen på dom och dom beter sig lika glupskt som katten därhemma. Ge oss mat och det nu!

I morse hade KP den märkliga smaken att tända lyset till akvariet redan kl 05.30. Jag svor och frustade över den tidiga morgontimmen, men inte bara jag visade det sig.

När jag steg upp såg jag en chockad stackars gul rackare ligga helt utlaggen på botten med fenorna åt sidan. Den fisken hade ingen lust att vakna inte. Man riktigt såg på honom att "fiskhusse" begått ett allvarligt misstag. I ögonen kunde läsas "Låt mig sova, jag är en akvariefisk och jag behöver min skönhetssömn så jag kan förgylla er vardag".

Nej, dumma är dom inte de små liven. Inte alls.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss. härlig sak du skrev om. Undra vad abborrarna och gäddorna säger till varandra när vi kommer och badar
hos dom. ler.
kom till våran sida och tävla om boken.
kram lisa

Monica sa...

hahaha va rolig du är!
var den inte död?

Anonym sa...

Nej då den levde men var i chock

Anonym sa...

Hej

Besök gärna min blogg och var med i min tävling!
Du kan vinna en lyxig Bodyshower.


Åsa

Anonym sa...

När jag hade akvarium skaffade jag en timer så att de skulle få ljus på samma tider varje dag. Då trivdes de väldigt bra. De flesta akvariefiskar härstammar från tropikerna där det är samma ljus på samma tider året runt. Det måste skötas artificiellt på våra breddgrader. Skaffa timer för gladare fiskar!

Pangbruden sa...

Malte.. vi har timer i varenda kontakt! du känner väl teknik KP:-) Han hade ändrat tiden på timern..

Daniel sa...

Smarta firrar e dom!!

Monica sa...

har inte mått bra på flera månader är nått hela tiden liksom, och den jävla huvudvärken ;)

Monica sa...

jag vet men dom säger bara virus ,men min riktiga läkare kommer hem på måndag jag har tid då ;)

Anonym sa...

Så rolig skrivet, förstår att det är sant också *L*. Dom blev chokade såklart, vem är inte det av att lampam tänds den okristliga tiden....:)
Kram
Ewa

Anonym sa...

Ja det är helt sant.. jag vågade inte ta kort på den lilla kraken då hade han väl dött:-) Men gissa om jag skrattade!