2008-12-04

Julmat

Det är inte bara pepparkakor som ger mig stora frossarsjälvan i juletid. Julbordet frestar med allehanda läckerheter.

Mina passioner är lax i alla former tillsammans med gravlaxsås, rödkål och norsk surkål (med mycket kummin i) Har jag möjlighet vill jag gärna ha lite norsk medisterpölse på julbordet med. Skinka är väl ok men inget jag frossar i.

Marsipan och annat julkrafs bryr jag mig mindre om. Äter jag en knäck far tandplomberna all världens väg och jag är allergisk mot mandlar och nötter så det är inte ens att tänka på.

Men en liten pepparkaka med ädelost och ett kopp glögg slinker alltid ner:-)

Ständigt dessa pepparkakor.

Vad är er favoritmat på julbordet? Det ni inte kan eller vill undvara?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag inte äter kött längre så måste jag säga att lax i alla former är gott. Oavsett om det är jul eller inte. Lutfiken är nog min absoluta favorit. Mums.

Anonym sa...

Köttbullar, prinskorv och julskinka. Utan detta kan det kvitta.

Monica sa...

surkål och ribbe så klart! och norsk marsipan

Unknown sa...

Najadlax måste jag ha....Och en egenkomponerad senapssås med majonnäs till det...

Annars köttbullar och rödbetsallad..och kokt potatis..

*nu blev jag hungrig*

Anonym sa...

Senapssåsen är busenkel
Johnnys senap ,majonnäs samt lite salt och peppar..
Vill man ha en stark så så tar man mindre majonnäs helt enkelt :)

Tadaaaa!

Ha det gött

Anonym sa...

Tack! den ska jag prova..

Daniel sa...

Slafsar i mej ALLT!!

Nu blev jag hungrig! Jul, kom, jul!

Flunkbuster sa...

Det jag måste ha på mitt julbord är följande:
Julskinka, sillsallad, kallrökt lax, kålrotslåda och Janssons frestelse.

sofie sa...

Jansonfrestelse,sill och revbensspjäll är vad jag vill ha men även lutfisk.

Anonym sa...

Jag drömmer tillbaka till den tiden man kunde äta rökt ål till rödkålen och vörtlimpan. Men eftersom ålens bestånd har minskat med 99% hoppar jag över den sedan 6 år tillbaka.
På ett traditionellt julbord ska det ju varken finnas lax, sill eller skinka, utan syltor, pastejer och korvar samt en massa varianter på bröd. Men nymodigheter som struts och vildsvin har jag ingenting emot. Den magra strutsen får ersätta den feta ålen (o:

Majsanochmalla sa...

Jag har svårt att avstå karelsk stek... Mumma.. Rotfruktslådor! Ännu mera mumma...

Pok

Mallaharfåttnyavanorpågamladagarbralla