2008-12-17

Ångestdämpande dans

I dagens lokala blaska stod att läsa att man numera skulle bekämpa ångest och depressioner med dans. Att stuffa runt till allehanda rytmer och musik kommer att göra oss lyckliga och pigga.

Jag köper det, motion i alla former ökar endorfimhalten och gör oss således lyckliga i slutändan. Dans är en kul motion som de flesta kan utöva, du behöver inte heller några dyra gymkort utan det räcker att sätta på radion och skutta runt på hallgolvet om du vill.

Har du högre ambitioner eller vill förena nytta med nöje så kan du gå en danskurs eller besöka en lokal. Dans finns för alla, i alla former och har funnits under sekler i diverse stilar så jag motsäger absolut inte den artikeln...

Men...

(Japp det finns alltid ett litet men.. )

Vad hände egentligen med de gamla hederliga primalskriken?

Är det slut med dom nu?

6 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Jahaja. Här är det tvärt om!
Jag får ångest och alla helv*tes kval om jag ska dansa - nykter!
Nemo Saltat Sobrius - ni vet!

Anonym sa...

Den känner jag ingen ja:-) Ingen dansar nykter,...

Anonym sa...

Hmm jag som aldrig dansar nykter får vara glad över att jag inte har någon ångest då för det skulle bli en djävla massa fyllor för att våga dansa...

oj såg nu att första kommentaren tog upp detta också jaja...

Anonym sa...

Skulle precis skriva som Flunkbuster!! Jag får ångest av att vara på tillställningar där det t ex "krävs" att man ska dansa med sin bordskavaljer. Som man för det mesta aldrig träffat förut. Att trycka ihop mig med nån ny bekantskap och köra styrdans är HAT för mig. Men annars dansar jag gärna och mycket - helst till tung techno! Och för mig fungerar det att göra det nykter ;-)

Anonym sa...

Jag är usel på att dansa, men skrika lite kan jag. Gjorde det vid en mack en natt för flera år sen i Västerås eller Köping då jag tankade bilen. Stod i mina egna tankar och studerade stjärnorna medan bensinen pumpades in i tanken. Passade även på att torka av fjärrljusen samtidigt och kände för att skrika ut ett vrål i nattens mörker. Jag ylade högt rakt upp i himlen och kände mig sen väldigt lättad. Vad jag inte hade märkt var att under tiden hade en bil stannat till vid pumparna bredvid. Två förvånade (eller var det förskräckta?) ansikten stirrade på mig. Men då slutade min pump jobba så jag hängde tillbaka slangen, stängde tanklocket och åkte iväg.

Anonym sa...

Vet inte vad jag ska säga, men dans är ju ofta jättekul, bara det är på frivillig basis. Kommer ihåg på gympan när man tvingades att göra nåt, i grupp...Då satte jag mig på tvären. Nu går jag på dans, av egen vilja..:-)