2008-12-11

Släck ljuset!

Det är med skammens rodnad på mina kinder jag skriver detta inlägg. Som dotter och sondotter till brandmän borde jag egentligen stå i en vrå med en fulstrut på huvudet just nu.

Efter gårdagens konsert var jag upprymd, lycklig och glad och slog mig ned i soffan framför Greys. Jag tände ett ljus. När programmet var över gjorde jag mig i ordning, pratade lite med Bästaste i telefonen och gick och lade mig.

I morse väckte den morgontidiga dottern mig med frågan om jag hade varit uppe och tänt ett ljus tidigt.

Jag hade glömt att släcka ljuset!

Visst är det vackert med brinnande ljus men ett brinnande hus är inte lika fint. Det är oförlåtligt att ha försatt sin familj i den situationen jag gjorde. Nu hade jag tur som hade tänt ett handdgjort ljus, dyrt som s-n, från Lötens ljusfabrik i Hamar, Norge. Dom har extremt lång brinntid så det märktes knappt att det stått och brunnit i 6 timmar. Men ändå! Jag har fått så mycket information genom åren om faran med eld så jag borde veta bättre. Jag har aldrig glömt ett ljus förr och jag hoppas att jag aldrig mer gör det. Att mista sitt hem, sina minnen och sitt liv eller Gud förbjude sina barn i en eldsvåda är inget jag önskar någon. Inte ens min värsta fiende. Jag blev stel av skräck och fasa när jag insåg vad som kunde ha hänt inatt.

Tack alla som vakade över oss så att jag kom undan med blotta förskräckelsen!

Vad ni än gör mina vänner, gör inte som jag utan släck ljuset efter er!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oppsidaisy!
Man lär så länge man lever.....
Jag kom till jobbet en dag... då jag gått ifrån ett brinnande blockljus.. jag hade också TUR.. och jobbet kvar.... JAg blåste skamsen ut ljuset och hoppades att ingen nånsin skulle få veta....

Miasomälskarljusken

Flunkbuster sa...

En annan sak som är nog så viktig: Ta för vana att alltid byta batterier i brandvarnarna till första advent.
Ta också för vana att byta ut brandvarnaren efter ca 5 år, den åldras också!

Majsanochmalla sa...

Tack "någon" för att inget hände!

Pok

Mallauschvadläbbigtbralla

Anonym sa...

Förstår att du blev skräckslagen.
Man sitter i sina tankar och vips så glömmer man livsviktiga saker som man inte trodde om sig själv.
Änglavakt kallar jag det:)
Tur att allt gick bra vännen, kram lena.

Anonym sa...

Oj då! Det är min stora fasa! Tur det gick bra! Bor ju på övervåningen i ett kvarter med bara trähus. Tänk om nåt händer och det börjar brinna!
Har lagt in rep i barnens rum och instruerat hur man kan sätta fast, ifall att...

Ta i trä...

Kram Pruseluskan

Anonym sa...

Jag har tagit för vana och infört hemma.. "den som tänt ljus släcker dom med" så ingen ska tro att den andre ska göra det

Daniel sa...

Fya fy!
men man lär sig av sina misstag!
Tror inte du gör om det!
Kramen

Anonym sa...

Var hem till min mormor för ett par år sedan och bytte ut alla sterinljus till batteriljus.
Med åldern kommer seniliteten smygande.