2008-12-10

En surpangis talar

När F-n blir gammal så blir han religiös och när finanskrisen och varslen drabbar Sverige ja då ångrar finansminister Anders Borg höjningen av A-kassan.

I dagens Aftonblad står följande att läsa.

"I kvällens avsnitt av Rakt på med K-G Bergström i SVT tillstår finansminister Anders Borg att höjningen av a-kasseavgiften fick större konsekvenser än väntat.

– Jag tror att vi höjde a-kasseavgiften mer än vad jag skulle ha gjort i dag. Höjningen hade större effekter på medlemskapet i a-kassan än vad jag skulle ha trott, säger Anders Borg i programmet."


Men snälla Borg, lyssnade du inte på folk då? Det var ju ramaskrik om inte jag minns fel och du hade all världens möjlighet att ändra på beslutet. Där och då!

Det fattar väl vilken inkompetent som helst att konjunkturen går upp och ner och en nationalekonom borde veta att till slut sjunker konjunkturen och ju högre den är desto hårdare blir fallet. Enkel matematik som vi sett åtskilliga gånger med jämna mellanrum under seklen.

Idag står många utan A-kasseskydd och de som stannade kvar har försämrade arbetslöshetsvillkor. Det finns inte längre så många jobb att erbjuda och varslen rasar in likt ett fallande korthus.

Vi inom vuxenutbildningen börjar märka en högre tillströmning av människor som känner sig tvingade att studera igen. Men vad har vi att erbjuda? Käre Borg du demonterade vuxenutbildningen tämligen rejält för ett par år sedan. Trygghetsrådet ringer och jag kan bara erbjuda uppdragsutbildnignar för vi har inga medel längre. Men de varslande företagen vill inga köpa.

Återstår väl bara socialen för folk då? Eller?

Ge oss kvickt som ögat några miljoner så ska vi snabbt utbilda folk till yrken där det råder brist. Vi har kompetens inom elbranschen, omvårdnad, barnskötare och alla yrkeschaufförsområden. Hit med stålarna bara så lovar jag att vi snabbt och effektivt drar vårt strå till stacken för att minska arbetslösheten.

Grunden till att få ett arbete ligger inte bara i utbildning, det måste till rätt sorts utbildning. Du vet käre Borg att utan elcertifikat får du inte koppla ens en liten kabel.

Själv stannade jag kvar i a-kassan, svor ve och förbannelse över höjningen med nästan 500:- men jag vågade inget annat. Nu lär ju inte jag bli varslad. Den enes död ni vet.. Men det är med sorg i hjärtat jag varje dag läser den lokala blaskan för det är åtskilliga runt om i länet som är drabbade.

Hur gjorde ni? Lämnade ni A-kassan eller stannade ni kvar och är ni i riskzonen för varsel?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så rätt rutet så!

Jag stannade kvar och knorrade rejält. Nu är väl jag inte den som ska klaga egentligen. Utan de som verkligen räknar korvörena varje månad och som genom höjningen var tvingade att avstå från den trygghet som A-kassan ger "om utifall det värsta skulle hända men som man tror inte ska hända". Nu har det hänt. Många är på väg in i arbetslöshet just nu och vet inte hur det ska gå framöver...hemskt!

Demonteringen av vuxen utbildningen ska vi ju bara inte prata om...jag blir så himla arg!!

SurEwahållermed

Anonym sa...

Jag stannade kvar. Förbannat beslutet många gånger men inte vågat ta steget och jag ångrar det inte idag. Inte för att jag sitter osäkert till, men man vet aldrig. När svångrem dras åt så kan man inte ta någonting för givet.

Lotta sa...

skulle aldrig aldrig aldrig lämna vare sig fack eller a-kassa!

Anonym sa...

Jag är tyvärr kvar av vanans makt. Anser att mitt fack är tandlöst och helt kass. Sedan var nog Borgarna kåta på att göra en politisk markering, snarare än en ekonomisk markering, med a-kassan. Precis som man gjorde när man rusade in i skolan värld och började kladda.

LJ Media sa...

Jag är fortfarande medlem i SMÅA (Småföretagarnas A-kassa) även om jag knappast kommer att få nytta av dem. Men man vill ju bidra med sin lilla skärv. Hellre det än att skatta bort degen till idioter som Borg.

Anonym sa...

... så vill moderaterna införa obligatorisk a-kassa. Var det inte öststaterna som hade det under kommunisttiden? Hur gick det för dem?

Borg och kompani, man har fått två öron och en mun för att man skall lyssna mer än man skall tala!