2008-06-19

Orange

För 4 år sedan runt midsommartid bilade vi i Belgien och Holland. Under vecka två hade vi hyrt en villavagn på en Camping straxt söder om Rotterdam. I ett annat inlägg ska jag berätta om Rotterdam och dess hamn men nu ska det handla om fotboll.

På den tiden hände det sig att Holland och Sverige skulle spela kvartsfinal. Matchdagens morgon vaknade vi till ett land som var Orange! Allt gick i den bländande färgen. Gamla som unga var redan kl 9 på morognen målade i orange. Flaggor, tutor och ballonger överallt. För Holländarna är fotboll så oerhört mycket mer än för oss svenskar. Sådan nationalistisk yra har jag inte ens upplevt i Norge 17 maj. T o m de svartvita korna som betade överallt var orange den dagen.

På Campingen fanns en restaurang med storbildskärm. Vi blev självklart inbjudna att se matchen tillsammans med campingens Holländare.. Ehhh en svensk barnfamilj kontra ett helt j-a orange land!! Vi tackade vänligt, ringde hem till en fotbollskunnig kompis och frågade hur galna Holländarna var i fotboll egentligen... Ni förstår stämningen var inte bara positiv den var lite nationalisk hetsk och då befann vi oss på en familjecamping! P lugnade oss förvisso och Holländare är ett trevligt folk men matchen såg vi i villavagnen. För tänk om, Gud förbjude, Sverige skulle vinna. Nu förlorade vi med 2-1 (tror jag) och jag halade den svenska flaggan vi hade på vagnen på halv stång. Holländarna myste och gick runt något skadeglada och beklagade vår förlust. Jo säkert... :-) När de i nästa match åkte ur mot Frankrike (tror jag igen) åkte vår flagga åter upp i topp. Undrar om de förstod varför:-)

Hur som helst från och med idag är mitt hjärta orange. Jag är trots den upplevelsen mycket fascinerad av Holland, ett vänligt land med trevligt folk och goda pannkakor. Jag unnar dom, men framför allt min käre kollega Alex, denna vinst!

Die Oranjie

8 kommentarer:

Anonym sa...

Många tjejer som gillar Portugal :) Japp en dålig match men men livet måste gå vidare även om det svider. Ha en jätteskön midsommar!!

Anonym sa...

Dom är ju det snyggaste laget:-) Men jag håller nog på Holland ändå..mest..men åker dom ur jag då håller jag på Portugal:-)

Anonym sa...

Jag får ju skämmas men jag har inte en aning om hur det gick i fotbollen :S .. ACA sa till mig när det var 1 noll till ryssland sen vetjag inget mer.. men jag lär väl få se... börjar närma mig svarte petter priset nu på jobbet.. har tippat rätt galet uppenbarligen :) men vem bryr sig.. :) ja jamen du pangis var det samma år som jag och mina flckor var där.. vi talade om det häromdagen men kommer inte ihåg när vi var där. Vi åkte ju till DEN Helden och Amsterdam och så.. fantastiskt land och väldigt underreklamerat.. vet ingen mer än ni som varit där... synd .. vi tältade och det var väldigt fint...nu ska jag ut och putsa på min nya bil :)

Anonym sa...

Jodå det var 4 år sen.. Det kommer jag ihåg.. Dit vill jag igen fantastiskt land

Anonym sa...

Hejar oxå på Holland! Ska nog flytta dit...

Pangbruden sa...

Magnus: Rekomenderas.. Suveränt land!

Anonym sa...

Holland har varit mitt andralag efter Sverige sedan jag var liten och såg Johan Cruyff och Johnny Rep spela skiten ur resten med sin säregna spelstil. 70-talet det var tider det!

Anonym sa...

Jajemensan.. 70 talet;-)