2009-02-23

Plötsligt händer det.

På lätt skakiga ben lade jag mig tillrätta i stolen och lät den sammetsögde adonisen undersöka min mun. Rädslan att det skulle göra ont överväldigade mig nästan. Inte ont i munnen, tandläkarskräck har jag inte, men ont i plånboken.

De senaste tre åren har folktandvården grävt djupa hål i min plånbok. Lika djupa som de hål jag brottats med, de lagningar som trillat ur och de två tänder som kraschat så till den milda grad att nya kronor fått sättas in.

Åtskilliga tusenlappar har jag lagt i folktandvårdens kista och min ekonomi har fått sig en allvarligt törn.

Min rädsla var således befogad.

Den sammetsögde med hästsvans letade och letade. Skrapade och tittade på röntgenbilder. Tyst som en mussla var han och spänningen steg.

Plötsligt öppnar han munnen och drar ett djupt andetag. Nu kommer det hinner jag tänka i ren förtvivlan samtidigt som jag ser semestern ryka all världens väg.

"Jag letar och letar men hittar inget, inga hål"
hör jag honom säga.

Inga hål mina vänner!

Solen sken in genom fönstret, vädret blev lite vackrare och jag glad som en liten lärka. Plånboken var lyckligast på gatan efter det beskedet den riktigt hoppade runt i handväskan. I år blir det både semester och klädinköp.

Inte nog med det, när den sammetsögde vackre adonisen fick höra talas om mitt pistolskytte blev han såpass intresserad att han kommer anmäla sig till vårens kurs.

En tandläkare kan ju alltid vara bra att ha i klubben.

:-)

14 kommentarer:

sofie sa...

Vad kul att du inte hade några hål.Kram

Majsanochmalla sa...

GRATTIS!!!!

Glad för din skull..

Pok

Malladagsattgåtilltandläkarenbralla

Anonym sa...

Under pistolhot kan du nog få ned priset på tandläkarbesöken lite nu när han finns med på skjutbanan :)

Inga roliga utgifter det där med tänderna men men...

Pangbruden sa...

Smarty där:-)

Monica sa...

gu vad skönt !
Ps jag är inte klar ännu tycker också denna var för mörk ,men det finns så många att gå igenom jag orkar inte just nu ;)

Anonym sa...

Så skönt och vad ska du göra för pengarna som du har sparat då;)?

Ewa

Anonym sa...

Tja jag ska åka till Danmark en sväng..sen har vi ju en dröm om Dubai:-)

Anonym sa...

åh jag är så glad att jag har gratis tandvård-..

JUICY IS THE SHHHHH...

;D

Anonym sa...

Jepp big and juicy:-)

Anonym sa...

åhh vad bra att du inga hål har :)

ANg. bilar så ja speciellt lastbilar e sketajobbigt o köra bakom dessa fordon..
ibland önskade man att de skulle bygga en egen väg för alla stora bilar/lastbilar, så man slapp dom då man e ute på vift... :P

Anonym sa...

Det var rena rama thrillerberättelsen...Låter som han är nitisk och verkligen ville hitta ett hål eller två. Får han provision per hål kantänka? Själv lägger jag mina pengar på glasögon och slalomutrustning just nu...

Malte sa...

Grattis! nu är det bara att hålla undan så att det inte kommer nya hål.
Själv har jag blivit så misshandlad i munnen att jag gör allt för att inte behöva göra fler lagningar.

Buddas kryp in sa...

WEEEEEEEE
Jag var oxå till tandis idag...
Hmm min var INTE lika snäll som din...
Sprucken lagning..Återbesök med vidriga sprutor och borrning...

Och JAAAAAAAAAAAAAA jag har tandläkarskräck.... Äckliga människor....

Men men...Nu var det ju inte dte jag ville utan...

Du har blivit utmanad...Kolla min blogg...

Kramizzz

✿Ewa sa...

Haha! Ja, det räcker till mycket du :).