2009-02-24

Grattis kronprinsessan

Sedär då ska vi få en Prins Daniel av Ockelbo i landet. Det var väl på tiden att flickstackarn fick gifta sig, hon börjar närma sig medelåldern och klimakteriet vilket minska möjligheterna till barnafödande rejält.

Jag är ingen älskare av kungahuset men jag vet inte om president hade varit ett bättre alternativ.

Kronprinsessan är väl den av dom som gett mig bäst intryck genom åren och hon verkar ständigt vara i farten och arbeta för apanaget. En intelligent och välutbildad kvinna verkar det även vara, mycket påläst.

Om drottningen kan man säga mycket, hennes operationer som gör att hon numera liknar Jokern i Batman finner jag mest sorgliga. Hennes svenska lämnar även det en hel del att önska. När man varit i Sverige i över 30 år pratar man bättre svenska. Hon har ständigt skyllt på att hon kan så många språk men SFI lärarna här tror inte på det. Hon har helt enkelt haft dåliga lärare och ingen har "vågat" rätta henne när hon lärt sig fel.

Däremot tycker jag att hennes engagemang för utsatta kvinnor, hemlösa barn, barnprostitution och trafficing är hedrande. Ja i allra högsta grad hedrande för hon har satt de tuffa ämnena på kartan genom sitt Childhood foundation.

Kungen då, tja han är nog mer insatt än vi tror. Genom hans dyslexi har han svårt att uttrycka sig (känner igen det hemifrån) men innanför pannbenet finns det nog en del skarpa åsikter som jag gärna hade velat hört mer av. Ut med språket kungen! På dom bara:-)

De där andra två anser jag i högsta grad ska börja försörja sig själva nu, de är trots allt i 30 årsåldern! De är inga ungdomar längre utan borde ha funnits i yrkeslivet för länge sen.

Nej norska modellen tilltalar mig mer, där är endast tronföljarna kungliga högheter och de andra får allt jobba för brödfödan. De kungliga befinner sig ständigt ute i landet i små och stora ärenden. Inte sjutton kan en svensk liten förening få kungligt besök inte. Det är de för "fina" för här men i Norge är det mycket möjligt. Varje år bjuder dom in utsatta till sitt hem och de för en ständig kamp i tunga frågor som Aids och droger.

Ska vi ha ett kungahus är norska modellen att föredra tycker jag, men ändock. Två personer som äntligen ska få gifta sig är bara att gratulera.

Så grattis Victoria det glädjer mig att din svärfar varit kommunanställd tjänsteman i alla år:-)

13 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Jag håller med dig.. Som vanligt!

Pok

Mallasnartfårvivetabralla

Daniel sa...

Ska man gratulera eller gråta.
Jag hymlar med ögonen. Och suckar.

sofie sa...

Samma här håller med dig oxå.Kram

sofie sa...

Gå in på min blogg så får du dreggla lite grann,det är bilden nedaför jag menar.Kram

Anonym sa...

Jag välkomnar dom till vackra Gästrikland!!


Miasomvillbliinbjuden

Pangbruden sa...

Ja det här är det enda bröllop som jag får vara med och betala men ej bli inbjuden till...

Anonym sa...

jag håller med dig, vad är prinsens och prinsessans deal? Dom gör ju ingenting. hamnar på löpsedlarna iland, men det borde finnas mer än så.. suck

sv: Usch jag vet inte riktigt vad som händer men min kropp är elak mot mig!

Anonym sa...

jepp! fick en massa läkemedel och skit..

Malte sa...

Man behöver varken kungahus eller presidentskap. Jag skulle kunna ta över. Skämt åsido så länge jag inte blir bjuden är jag emot monarkin.

Anonym sa...

Har precis bloggat lite om detta jag också även om jag tycker det är ointressant egentligen, hmmm :)

Folk samlas utanför slottet med mera????? Vad har han gett sig in på herr Westling!

Anonym sa...

Sen stod det på NAs hemsida att Daniel är född i Brickebacken / dottern

Anonym sa...

Se där gumman, en blivande prins från våra kvarter:-)

LJ Media sa...

Faktum är att kungen och Silvia besökte min lilla återvändsgata för ett par år sedan.
Anledningen var att scouterna fått en ny stuga som skulle invigas i vändplanen bakom våra niovåningshus.
Kungaparet åkte för övrigt Mercedes.