2009-02-06

Nu vet jag

Nu vet jag.

Efter att ha testat i flera omgångar har jag äntligen fått klart för mig att jag inte längre kan äta mjöl. Nej jag har inte utvecklat celiaki men efter alla dessa starka penicillinkurer i höstas behöver min kropp vila sig lite från mjöl som är väldigt irriterande mot tarmen.

Jag har ju flera gånger trott att jag varit på väg att få magsjuka, haft rejäla magsmärtor och knappt sovit vissa nätter. Jag fick rådet att avstå mjöl och har nu testat. När jag inte äter mjöl försvinner smärtorna och magen blir i balans men så fort jag får i mig lite kommer det tillbaka och magen slås ut. Mjölk som kan vara "etter värre" går dock bra.

Så nu vet jag.

Magen får vila från mjöl under några månader så tarmluddet får läka ordentligt och sen får vi prova igen.

Det här kommer att vara gynnsamt för min vikt vilket är en tröst när jag suktar efter en god pasta.

Jag har också lärt mig att inte läsa Vampyrböcker innan sovdags. Inte om jag vill sova med lampan släckt i allafall:-)

Härlig snöyra råder utanför mitt fönster idag. Jag slutar tidigt och förhoppningsvis bjuder aftonen på mer än vad jag kan önska.

Fin fredag alla!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med korta fredagar. Jag ska ta hem mina badmintongubbar, efter matchen och bjuda på lunch. Sen vet jag inte om jag åker tillbaka eller inte.KRAM till dig

Miasomärliteledsenidag

Anonym sa...

Försök med att skippa fullkornsbröd mm. Lollo hade regelbundet magknip under dryga året, vi kunde inte fatta varför. Sen sa jag åt henne att skippa hennes älskade finska, grova surdegsbröd. Och se - magen mår nu finfint:-)
Fibrer i maten är överskattat.

Pangbruden sa...

Jag får ordentligt ont bara av lite panering så jag måste nog avstå helt och hållet en period

Anonym sa...

Så skönt att veta vad knipet beror på! Smarriga pastan får vänta tills luddet är ok igen ;).
Ewa

Daniel sa...

Då ska jag fixa nåt omjöligt till dej!

Daniel sa...

Då ska jag fixa nåt omjöligt till dej!

Pangbruden sa...

tACK DANIEL:-)